MSF ou Médecins Sans Frontières est une organisation humanitaire internationale qui apporte une aide médicale d'urgence à des populations confrontées à des crises menaçant leur survie, et ce, depuis bientôt cinquante ans. D'ailleurs Médecins Sans Frontières a reçu le prix Nobel de la Paix en 1999. Zones de conflits armés, épidémies, pandémies, catastrophes naturelles ou accès limité aux soins de santé, voici nos terrains d'intervention. Toutes ces situations nécessitent des ressources médicales et logistiques adaptées dont les autorités sanitaires et les ministères de la Santé ne disposent pas, ou pas en nombre suffisant, c'est pourquoi une assistance médicale internationale est essentielle aux populations.
Si vous avez entendu parler des actions humanitaires MSF, c'est parce que MSF prend la parole publiquement pour tenter de faire sortir une crise de l'oubli, alerter l'opinion sur des exactions commises loin des caméras, critiquer les insuffisances du système de l'aide, ou lorsque l'assistance est détournée de son objectif premier pour servir des intérêts politiques.
Réunies autour d'une même charte, les équipes de MSF sont composées de personnel médical, logistique et administratif venant de tous les continents. Volontaires internationaux ou employés localement, ces équipes apportent leurs secours dans le respect des principes de l'action humanitaire et de l'éthique médicale.
Chez MSF, nous nous engageons à avoir une culture inclusive qui encourage et soutient les diverses voix de nos membres du personnel. Nous nous efforçons de créer des lieux de travail où des équipes de personnes ayant des origines, des caractéristiques, des perspectives, des idées et des expériences différentes travaillent ensemble pour la mission sociale de MSF afin de créer de meilleurs résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.
Nous accueillons les candidatures de personnes de tous les sexes, âges, orientations sexuelles, nationalités, races, origines, religions, croyances, capacités et toutes autres caractéristiques de diversité.
MSF ne tolère pas l'exploitation et les abus sexuels, ni aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés seront donc soumis à une vérification des références.
Depuis sa création par quelques bénévoles en 1981, MSF Suisse et le centre opérationnel de Genève a bien grandi ! Aujourd'hui, plus de quatre cents salariés, aidés de bénévoles soutiennent les 73 projets sur le terrain.
Si vous souhaitez rejoindre nos équipes terrain consultez les profils recherchés sur notre site :
https://www.msf.ch/travailler-avec-nous
Offre d'emploi(agences de placement s'abstenir) Schliessen Sie sich MSF OCG als Verantwortliche:r für den Ausbau unseres Netzwerkes im Schweizer Gesundheitswesen an!Wir suchen engagierte Kandidaten, die bereit sind, einen Beitrag zu unserer humanitären Mission zu leisten.Unten finden Sie die Stellenbeschreibung sowie die Anforderungen, die wir an die Bewerber stellen. Inklusion und Vielfalt bei MSFEntsprechen Ihre Qualifikationen und Erfahrungen nicht genau allen Anforderungen der Stelle?Bei MSF OCG setzen wir uns für eine inklusive Kultur ein, die die vielfältigen Stimmen unserer Mitarbeitenden unterstützt und verstärkt. Wir streben danach, Arbeitsplätze zu schaffen, an denen Teams von Menschen mit unterschiedlichen Hintergründen, Eigenschaften, Perspektiven, Ideen und Erfahrungen zusammenarbeiten, um die soziale Mission von MSF voranzubringen und bessere Ergebnisse für unsere Patienten und die Gemeinschaften, mit denen wir arbeiten, zu erzielen.Wir verstehen, dass manche Menschen zögern könnten, sich zu bewerben, wenn sie nicht alle aufgeführten Anforderungen erfüllen. Untersuchungen zeigen, dass dies insbesondere auf Frauen zutrifft. Wenn Sie glauben, dass Ihr Profil gut zu dieser Position passt, laden wir Sie ein, sich zu bewerben, auch wenn Sie nicht alle genannten Qualifikationen erfüllen.Wir ermutigen Bewerbungen von Personen jeden Geschlechts, Alters, sexueller Orientierung, ethnischer Herkunft, Hintergrunds, Religion, Glaubens, mit unterschiedlichen Fähigkeiten und allen anderen Diversitätsmerkmalen.MSF toleriert keine sexuelle Ausbeutung und keinen Missbrauch, keine Diskriminierung oder Belästigung, einschließlich sexueller Belästigung. Alle ausgewählten Kandidaten werden einer Referenzüberprüfung unterzogen.Kontext & MissionÄrzte ohne Grenzen / Médecins Sans Frontières (MSF) wurde 1971 von Ärzt:innen und Journalist:innen gegründet und ist heute eine der grössten unabhängigen medizinischen Nothilfeorganisationen der Welt. Unsere Teams helfen in über 70 Ländern weltweit Menschen in Not nach Naturkatastrophen, während Epidemien oder kriegerischen Auseinandersetzungen – ungeachtet ihrer Herkunft, ihrer religiösen oder politischen Überzeugung.Als Verantwortliche:r für den Ausbau unseres Netzwerkes im Schweizer Gesundheitswesen tragen Sie massgeblich dazu bei, das Netzwerk von Ärzte ohne Grenzen im Gesundheitsbereich der Deutschschweiz zu stärken. Durch Ihre Arbeit fördern Sie die Sichtbarkeit unserer Organisation, unterstützen die Rekrutierung von Fachpersonal für humanitäre Einsätze und tragen auf vielfältige Art zu unseren humanitären Projekten bei. Diese Position bietet Ihnen die Möglichkeit, in einem internationalen, dynamischen Team eine Schlüsselrolle in der strategischen Zusammenarbeit mit medizinischen Institutionen und Fachpersonen zu übernehmen.Verantwortungsbereich Netzwerkpflege und -entwicklung· Bestehende Kontakte zu medizinischen Institutionen wie Spitälern, zu Universitäten und anderen medizinischen Ausbildungsstätten sowie zu Fachpersonen und Gönner:innen im Gesundheitsbereich vertiefen.· Potenziale im Gesundheitsbereich der Deutschschweiz analysieren, Strategien für die Netzwerkentwicklung erarbeiten und diese in Zusammenarbeit mit internen Teams umsetzen.2. Repräsentation und Öffentlichkeitsarbeit· Die Sichtbarkeit von Ärzte ohne Grenzen im medizinischen Umfeld der Deutschschweiz erhöhen, insbesondere bei medizinischen Fachpersonen und Institutionen.· Veranstaltungen oder Kampagnen zur Förderung des Austauschs und der Zusammenarbeit im medizinischen Bereich organisieren.3. Unterstützung unserer humanitären Arbeit· Rekrutierung von Fachpersonal aus der Schweiz für humanitäre Einsätze fördern.· Fundraising und Öffentlichkeitsarbeit im Gesundheitsbereich durch gezielte Ansprache von Institutionen und Fachpersonen unterstützen. Profil · Abgeschlossene Ausbildung oder Berufserfahrung im Gesundheitsbereich (z.B. Pflege, Medizin, Gesundheitsmanagement, Public Health).· Mindestens fünf Jahre relevante Berufserfahrung in den Bereichen Kommunikation, strategische Partnerschaften, Netzwerkarbeit oder Öffentlichkeitsarbeit, vorzugsweise im Gesundheitssektor.· Erfahrung in der Analyse von Netzwerken sowie der Entwicklung und Umsetzung von Partnerschaftsstrategien.· Selbstständige Arbeitsweise und ausgeprägte Teamfähigkeit in einem multikulturellen Umfeld.· Dynamisch, zuverlässig und sensibel im Umgang mit vertraulichen oder heiklen Themen. Sprachen· Ausgezeichnete Deutsch- und Englischkenntnisse· Französischkenntnisse sind von VorteilArbeitsbedingungen· Abwechslungsreiche Aufgaben in einer dynamischen, internationalen humanitären Organisation· Flache Hierarchien und kurze Entscheidungswege· Befristete Anstellung für 12 Monate (mit Option auf Verlängerung)· Flexible Arbeitszeitgestaltung (80–100 %)· Arbeitsort: Zürich (Möglichkeit von 1-2 Tagen Homeoffice pro Woche)· Reisebereitschaft: Gelegentliche Reisen nach Genf (Hauptsitz) sowie innerhalb der Schweiz je nach Bedarf· Arbeitsbeginn: Nach Vereinbarung, bevorzugt so bald wie möglich· Lohn: 7'792 – 8'940 CHF BewerbungEs werden nur Bewerbungen berücksichtigt, die über unsere Bewerbungsplattform eingereicht werden. Die Bewerbungen müssen folgendes enthalten· Lebenslauf (maximal 2 Seiten)· Motivationsschreiben (maximal 1 Seite)· Die Dokumente müssen auf Deustch oder Englisch eingereicht werden.Die Bewerbungsfrist endet am 19. Januar 2025.Wir behalten uns das Recht vor, diese Stelle früher zu schliessen, falls wir eine ausreichende Anzahl qualitativ hochwertiger Bewerbungen erhalten.BEWERBENAlle Bewerbungen werden vertraulich behandelt.Nur zum Vorstellungsgespräch eingeladenen Kandidat:innen werden kontaktiert.Bitte beachten Sie, dass wir keine Dienstleistungen von Rekrutierungs- oder Vermittlungsagenturen in Anspruch nehmen möchten.
OFFRE DE STAGEJoin MSF OCG as a Intern for Cell 4!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.This internship is part of an academic training program, a professional training program, or a socio-professional integration program, and must comply with the conditions set by the Employment Market Supervisory Council (CSME). The duration of the internship, as defined by the tripartite agreement, is 6 to 12 months at 100% Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks. Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).The Cell Intern provides operational and administrative support to the Cell Team with an additional objective of working on at least one Medico-Operational dossiers during the period of employment. The Cell Intern function can be part of an academic course ('cursus intra-ou extra academique') or a federal program on professional integration. For this reason, most placements as Cell Intern require a 3-party convention with the academic institute concerned. Tasks and responsibilitiesThe responsibilities of the Cell Intern are split as follow: 40% of time dedicated to Operational Support, 40% of time dedicated to HR and Administrative Support and 20% dedicated to Medico-Operational Dossiers.Under the supervision of the Cell Responsible (RP) the Cell Intern supports the Operational Cell as follows: 1. Operational Support· Supports the cell in the organization of meetings (i.e. the weekly cell meeting (Mini Desk), Plan of Action discussions with field teams) including the preparation of agendas, taking minutes and the archiving of meeting documentation.· Supports the cell in the management of information such as cell archiving, is the focal point for the online platforms such as Kompas and Share Point and manages the key tools for the organization of the cell (i.e. presence, field visit preparation).· Supports the preparation of key Operational documents and Presentations for either internal or external use.· Provides support to the RLO (Logistic Referent) of the cell: follow up of material to be sent to missions, ordering of maps via the GIS center.· Provides support to the FINOP (Finance Referent) to prepare Power of Attorney for mission teams, follow up of contracts and partnership agreements, and the management of information related to audits.· Provides adhoc support to the Directorate of Operations such as management of meetings, minute taking and the coordination of operational and planning documents (portfolio reviews, emergency updates).· Monitors the news update and different reports on the context of the countries followed by the cell.· By delegation from the RP can be asked to provide operational updates to the HQ (Point Info). 2. HR and Administrative Support· Ensures the updating of the international staff tracking table (HR Update) (mission dates, job openings, obtaining documents).· Follows up with international staff on documents required for their departure (informed consents (BIC), proof of life).· Organizes briefings/debriefings of international staff with the cell members.· Consolidates, monitors and updates pre-departure briefing materials for international staff.· Welcome international staff on departure, introduce them to current operations and ensure they have the necessary documents.· Compiles a table of the cell's mission positions to be opened, on a weekly basis.· Participates in monthly meetings to open positions and present the cell's operational news.· Files the job descriptions of international staff as soon as a position is required by the unit's missions.· Files documents for anticipated returns.· Follows up on other specific HR procedures as needed.· Develops HR statistics with the assistance of the RHOP. 3. Medico Operational Dossiers· Each Cell Intern, during the period of employment (from 6 months to 12 months) is expected to work on a Medico Operational Dossier. The dossier selected should combine (a) the operational needs of the Cell / Missions (b) academic requirements such as the need to complete a thesis and (c) if possible, a link to the future career of the Cell Intern.· The topic needs to be selected within the first month of employment and agreed with the RP, ensuring that there is a clear deliverable (written report, thesis, ...).· The final deliverable must be presented to the Operations Department at the end of the period of employment. Your profile· Have a tripartite internship agreement.· Fluent English and French (written and spoken).· Master's degree in social sciences, Political Science, Humanitarian or Development Studies, or other relevant degree.· Capacity of analysis and synthesis.· Planning and organization.· Knowledge of key issues of the humanitarian environment.· Excellent writing skills.· Excellent knowledge of the MO environment (Powerpoint, Excel, Word)· Team player; ability to coordinate with numerous stakeholders;· Ability to work autonomously.· Pro-active and solution-oriented· Flexible and capacity to adapt quickly. Terms of employment· A tripartite internship agreement is mandatory.· 6 to 12 months, according to internship agreement· Full time (40h/week)· Based in Geneva, Switzerland· Start date: As Soon As Possible.· Gross monthly remuneration 2'000.- CHF How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is 12th of January 2025We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLY HEREAll applications will be treated confidentially (https://www.msf.ch/travailler-avec-nous/declaration-confidentialite-candidates-msf-suisse).Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Join MSF OCG as a Diversity, Equity and Inclusion Flying Implementer! We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.This is a field-based position with visits to the headquarters in Geneva Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics. MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).The Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) Flying Implementer plays a critical role in operationalizing MSF OCG's commitment to diversity, equity and inclusion. This dynamic role requires a proactive and enthusiastic individual to partner with mission and project teams to embed DEI into operational strategies, team dynamics, and community engagement.A key responsibility of the Flying Implementer is to drive the rollout of the Breaking Barriers Gender Campaign, a transformative initiative aimed at increasing women's representation and improving working conditions for all staff. This role focuses on building awareness, generating interest, and addressing structural and cultural barriers in missions and projects.The Flying Implementer will coach DEI Focal Points, support leadership in identifying and addressing DEI gaps, and build networks within and beyond MSF to strengthen the organization's DEI ambitions.Tasks and responsibilitiesBreaking Barriers Campaign Rollout and AdvocacyGuide missions and projects in implementing the Breaking Barriers Gender Campaign, focusing on talent attraction, recruitment, career growth and retention, and creating equitable working conditions and culture in teams.Champion the creation of inclusive spaces such as Women's Networks and Men as Allies Groups, fostering a culture of mutual support and allyship across MSF missions.Ensure campaign activities are implemented effectively, from mentorship programs to outreach efforts for women in leadership, and that outcomes are tracked and reported.DEI Training and team learningDeploy DEI workshops, awareness sessions, and tailored coaching programs for mission leadership, HR teams, and project staff, in collaboration with Learning & Development (L&D).Equip DEI Focal Points with the skills and tools to navigate challenging conversations, implement DEI initiatives, and support team awareness on DEI related matters.Ensure field teams are aware of DEI related topics in HR and Management policies and practices to inform the development of contextualized adaptations as needed.Partner with HR Coordinators (HRCo) and Personal Development Managers (PDMs) to identify and map DEI learning needs, creating targeted interventions for capacity building.Networking and CollaborationDevelop the DEI Focal Point database and frequently update and track progress of actions taking place in projects and missions in OCG countries.Build and sustain robust DEI Focal Point networks across OCG countries, ensuring a consistent and collaborative approach to DEI initiatives.Forge partnerships with other MSF operational centres (OCs) working on DEI, sharing best practices and lessons learned.Establish connections with regional INGOs and organizations focused on gender equity and inclusion to strengthen MSF's DEI efforts.Actively contribute to internal communities of practice focused on gender, involving both men and women, to foster collective ownership of DEI goals.Operational SupportServe as the primary DEI partner for French- and English-speaking OCG mission countries, fostering collaboration between mission teams, projects, and HQ.Actively involved in advising missions on DEI during the Plans of Action (PoA) process and encourage meaningful DEI related discussions at Field Associative Debates (FADs).Support the identification and prioritization of DEI gaps at the country level, providing tailored, actionable solutions for leadership and DEI sponsors.Advocate for DEI-related priorities in leadership discussions, operational planning, and staff forums.Monitoring, Evaluation, and LearningUse HR and operational data to monitor the progress of DEI action plans and campaign goals, identifying trends and areas for improvement.Ensure regular and transparent reporting on DEI initiatives, including campaign milestones, challenges, and success stories, to key stakeholders.Identify and document best practices to inform organizational learning and future DEI strategiesYour profileEducation Degree or equivalent experience in Human Resources, Organizational Development, International Relations, Social Sciences, or related fields. Specialized training in DEI or Gender Studies is an advantage.ExperienceMSF field experience highly desirable.Experience working across complex, multicultural environments, including engaging with community stakeholders.At least 2-3 years of experience in DEI, or organizational development, ideally in a humanitarian or international organization, highly desirableDemonstrated success in implementing DEI programs, including activities such as workshop facilitation, training, coaching, and developing guidelines, highly desirable.Proven ability to analyse data, spot trends, and translate findings into actionable strategies.LanguagesProficiency in English and French is required, with good verbal and written communication skills in both languages.Additional language skills in Spanish, Arabic and Swahili highly desirablePersonal Abilities & SkillsDEI knowledge or demonstrated interest in the topic.Workshop and training facilitationCommunication skills and ability to report clearly.Terms of employmentFlying fixed-term contract, 12 monthsFull-time, 100% (40h/week)Working place : Field-based position with visits to the headquarters in GenevaPractical working conditions in the field are in accordance with the MSF OCG volunteer manual.Ideal start date: February 17th, 2025Gross monthly salary: CHF 5'500.- based on 100%Benefits: Health insurance and living expenses in the countries of intervention and at headquarters, paid according to internal regulations.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is January 12th, 2025.We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLY HEREAll applications will be treated confidentially. Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Rejoignez MSF OCG en tant que Comptable Polyvalent(e)!Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Inclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de références.Contexte & MissionMédecins Sans Frontières est une organisation médicale et humanitaire internationale indépendante qui fournit des soins aux personnes dans le besoin, aux personnes touchées par des catastrophes naturelles ou causées par l'homme et aux victimes de conflits armés, sans discrimination et sans tenir compte de la race, de la religion, des croyances ou de l'appartenance politique (Charte de MSF).Le/la Comptable polyvalent(e) est sous la responsabilité hiérarchique du Head of Accounting. Il/elle travaille en étroite collaboration avec les autres membres du service comptabilité, dont la coordinatrice des activités comptables du siège de MSF Suisse, le comptable fournisseurs et la comptable trésorière.Le poste est à pourvoir pour une durée de 6 mois, avec un taux d'activité de 80%. Il est ouvert pour faire face à une hausse ponctuelle de l'activité du service, du fait de différents projets de modernisation en cours (mise en place ou remplacement de système). Le/la comptable polyvalent(e) reprendra ainsi certaines tâches d'autres membres de l'équipe, leur libérant du temps à consacrer à ces projets.Dans ce contexte, le/la comptable polyvalent(e) aura notamment la charge des activités suivantes :Traitement des factures fournisseurs, depuis la réception jusqu'à la comptabilisationSuivi, vérification et comptabilisation des notes de fraisEn charge de la préparation, vérification et du suivi de tous les paiements effectués depuis le siègeEnregistrement en comptabilité de toutes les transactions bancairesOutre ces responsabilités le/la comptable polyvalent(e) pourra être amené(e) à participer à d'autres projets/activités selon les besoins du service. Principales responsabilitésGestion des fournisseurs (50%)Réception de toutes les factures fournisseurs tiers et intégration dans le logiciel de traitement des factures (Dooap)Vérification de l'intégralité des factures (documentation suffisante et appropriée), y compris la TVA, avant envoi des factures pour approbation (sélection des workflows appropriés)Suivi des factures en attente d'approbation et relance des responsables budgétaires lorsque nécessaireComptabilisation des factures approuvées dans l'ERP (Dynamics D365 FO)Traitement de certaines factures intercos spécifiques (MSF Logistique notamment)Gestion des notes de frais (15%)Vérification (approbation, validité et éligibilité selon les procédures internes) des notes de fraisComptabilisation dans l'ERPGestion des paiements et de la trésorie (20%)Préparation des paiements sur la base du calendrier de trésorerie, y compris factures fournisseurs (tiers et intercos) et envois de trésorerie aux missions MSF dans le mondeRéalisation des contrôles pré-paiement (factures dûment approuvées, affectation analytiques correctement remplies, etc.)Etablissement des propositions de paiements dans l'ERP puis de leur approbation et autorisation par les signataires autorisésComptabilisation de toutes les écritures relatives aux transactions bancaires dans la comptabilitéContrôle interne (10%)Réalisation des contrôles mensuels/trimestriels dont il/elle a la charge (réconciliations, analyse de la balance âgée, etc)Documentation et mise à jour proactive et régulière des processus de contrôle interne en lien avec la comptabilité fournisseurs/immobilisations (mise à jour des procédures, etc)Force de proposition dans l'amélioration des processus en placeAutres selon besoins/priorités (5%)Profil recherchéEducationCFC d'employé de commerce et/ou brevet fédéral de comptable, ou équivalentExpérience3 à 5 ans d'expérience dans un poste similaire (comptabilité générale, fournisseurs, immobilisations)Compétences TechniquesBonnes connaissances en comptabilité généraleAu moins 3 ans de pratique sur un ERP reconnu (SAP, Sage, etc., D365 un atout)Maîtrise des outils Office, en particulier excelConnaissances de la comptabilité analytiqueCompréhension de la TVALanguesFrançais courantBonne compréhension de l'anglais (écrit et oral)Allemand un atoutQualités personnellesFlexibilitéRigueurStructuré et organiséQualités relationnellesCapacité d'adaptationPro-activitéConditions de travailPoste à temps partiel 80% (32h/semaine)Contrat à durée déterminée de 6 moisLieu de travail : GenèveDate de début idéale : 10.03.2025Salaire mensuel brut (à 80%) : de CHF 5'767,20 à CHF 6'640,80 (salaire en fonction de l'expérience équivalente et de la grille salariale interne).Vacances payées : 25 jours par an, pro rata temporis, plus les jours fériés suisses tombant pendant la durée du contrat.Caisse de pension : contribution à la caisse de pension (2e pilier-LPP) couverte à raison de 3/4 par MSF et 1/4 par l'employé.Aide à la relocalisation en cas de déménagement d'un autre pays vers la Suisse.Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 12 janvier 2025.Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle (https://www.msf.ch/travailler-avec-nous/declaration-confidentialite-candidates-msf-suisse).Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.
Join MSF OCG as an Operational Communications intern!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.This internship is part of an academic training program, a professional training program, or a socio-professional integration program, and must comply with the conditions set by the Employment Market Supervisory Council (CSME). The duration of the internship, as defined by the tripartite agreement, is 6 to 12 months at 100%Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).We are looking for an Operational Communications intern to join our dynamic Operational Communications team of the MSF operational centre based in Geneva (MSF OCG). To ensure success, communications interns should be innovative, organized, and self-motivated. The intern will support the team in its efforts to raise and deepen awareness of MSF operational activities and humanitarian principles of action.Tasks and responsibilitiesCompile reviews of the team activities, to be presented twice a year during the multiple-day team gathering.Provide the Operational Communications team with critical insights and analysis of the communication initiatives.Regularly update a list of communications initiatives in OCG MSF's country of operations.Support internal organization, clear redundancies and uphold a proper filing systemProvide research, monitoring and speech analysis on the reach of OCG MSF's operational communications initiatives.Support the Strategic Communications Advisors in their various initiatives and develop your own communication initiatives.Translate texts, press releases and reports, and revise translations (French and English).Take weekly meeting minutes in a concise manner.Contribute to articles, interviews and e-tools in coordination with the Strategic Communications Advisors.Provide the team with regular reports of new communications initiatives, to be shared internally.Content creation for various MSF digital accounts and being co-responsible/supporting Strategic Communications Advisors in collaboration with MSF's communications team in countries of operations.Provide regular research, monitoring and speech analysis on the reach of OCG MSF's operational communications initiatives.Help organize and coordinate internal events.Support the Strategic Communications Advisors in developing and implementing digital and cross media communication initiatives.Help develop ideas and digital multimedia content.Provide support to operational cells in case needs emerge.Your profileHave a tripartite internship agreementGood knowledge of digital media and networkingProactive, creative and an innovative spiritAbility to work independentlyStrong command of English and French. Other languages a plus.Graduate degree in media and communications, political sciences, international relations or public relationsAbility to summarise and synthetiseSolid understanding of international media and online mediaEditing and Multimedia skills an assetStrong writing skills and a journalist's mindsetStrong organizational skillsSolid understanding of MS-Office programsStrong social skillsTerms of employmentA tripartite internship agreement is mandatory6 to 12 months, according to internship agreementFull time (40h/week)Based in Geneva, SwitzerlandStart date : February 2025Gross monthly remuneration 2'000.- CHFHow to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is January 12th, 2025.We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLY HEREAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Job Offer(strictly no recruitment agencies)Join MSF OCG as a Operation Logistics Referent (RLO) – Polyvalent!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for. Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks. Context & MissionThe RLO is a logistics referent detached to operations to assist an operational cell in all its missions support activities. He/she primarily has a technical reference role, but his experience and understanding of operations makes him or her an important member of the cell involved in the management of operations, especially in the monitoring of mission security management and applied security aspects.The RLO Polyvalent within the Log Ops team has 3 main scopes of responsibilities:As a polyvalent RLO, he/she provides support to the emergency cell RLO during intensive activity phases (surge) or when replacement is needed (field mission, rest period, training, etc.)He/she is providing support to a regular cell according to peaks of activity which require reinforced support from operational logistics.Within the RLO Team, he/she brings his/her skills and expertise during the development of activities capitalization work, practical tools, specific training content, protocols and procedures drafting, etc. ... he/she will then have a so-called Back Office activity. ResponsibilitiesAs a member of the LogOPS unit, he/she provides a support to an operational Cell and therefore participate in the of objectives and operational strategy by guaranteeing technical and logistical feasibility. Key responsibilities of this position include:He/she is the guarantor of the proper functioning of the supply chain of the missions for which he/she is in charge.He/she works in collaboration with the supply referent in support of his Cell to anticipate and resolve issues related to the mission supply chains.He/she supervises technical and logistical activities and is responsible for the application of logistics fundamentals and logistics field tools.He/she anticipates the logistical and technical problems that missions may face and undertakes to resolves them.He/she Promotes and facilitates the implementation of technical activities aimed at improving the impact of medical programs (Wash, Food and non-food distribution, hospital management, construction, etc.)He/she Validates the technical aspects of the risk reduction policy. He/she the guarantor of the availability, implementation, and management of all the necessary means, techniques and logistics and associated human resources. He/she ensures the application of non-medical technical policies and quality standards, availability and reliability of items and systems. In support to the RP and ARP, He/she contributes to the analysis, monitoring and implementation of security and risk reduction measures.He/she ensures that the applied safety and security measures are implemented and respected.In collaboration with the ARP, he/she organizes the monitoring and updates of mission security protocols, procedures, and manuals, and contributes to their development.He/she participates to the definition of EPREP logistics strategies in line with operational objectives.He/she is actively involved in the development of budgets and action plans. The RLO Polyvalent is part of the Log Ops Team, and he/she is a support of the current RLO team.The RLO is hierarchically under head of operation logistics unit (RSLO) and under the management of Cell Program Manager (RP) when he/she is working for a cell. He /she is not dedicated to a single cell but will come to provide a support according to peak activities, surge of needs or replacement of the regular cell RLO.He /she will be requested in case of:Emergencies managed by the cellExploratory mission requiring special follow-up.Vertical activities generating a significant workload (vaccination campaign, food distribution, wash activity, shelters, etc.)Formalization and review of emergency preparedness plans (EPREP). This support is part of a collaboration between the RP/RMP and the Emergency unit.He /she guarantees a continuity of support to all cells. He/she the first-line backup of the RLO, of which it can take over – by delegation – all the responsibilities during absence, or only part of it.He /she is focal point concerning logistics practices within the emergency cell; contribute to closure intervention capitalization, E-cell logistics focal point for systems and tools, process and guidelines development, etc.He /she works on specific back-Office files, and he/she is the focal point for review of general logistics training content.The RLO may be required to go on mission, at the request of a cell, with precise terms of reference. These missions may be of the following types:Field visitExploratory missionOpening of projectsLogistical reinforcements during an emergency periodLogistics evaluationGap fillingThe RLO intervenes on logistical (or transversal) training; as facilitators or as direct responders (cf. Ebola training, emergency training, LoT, WTT, etc.) Your ProfileEducationTertiary degree in Logistics or a related field.Possession of a technical degree is considered a plus.ExperienceSuccessful Logistics Coordinator missions (COTL), including several on emergency missions.Minimum 3 years of mission with MSF in logistics positions of management / coordination.Experience as head of mission or field coordinator is highly recommended.At least one successful year within the emergency pool.Excellent knowledge of the response mechanisms to epidemics; displacement of populations and surgical and traumatic activities.Skills/ Technical competenciesExcellent proficiency in MSF OCG field tools.Solid understanding of the organization and operation of MSF Supply Centers.Expertise in the fundamentals of humanitarian logistics.LanguagesProficient in English, orally and in writing.Good command in French, orally and in writing.Personal AbilitiesStrong analytical skills for assessing emergency situations and proposing effective logistics strategies.Deep understanding of the political dynamics within conflict and emergency scenarios.Excellent communication skills.Proficient in planning and executing comprehensive logistics support.Demonstrated aptitude for team coaching.Skilled in navigating complex security challenges with the ability to perform well under pressure. Terms of EmploymentFull-time position 100% (40h/week)3-year term renewable once, maximum 6 yearsWorking place: GenevaIdeal start date: February 2025Gross annual salary (for 100%): from CHF 101'172.- to CHF 115'332.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid).Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates submit their application following the requirements: CV 2 p. max. – letter of motivation 1p. max. – in French or English.Deadline for application is 12th January 2025.We reserve the right to close the position early if we consider the number and quality of applications received to be sufficient. APPLY HERE The applications will be treated confidentially (https://www.msf.ch/travailler-avec-nous/declaration-confidentialite-candidates-msf-suisse).Only short-listed candidates will be contacted.Only applications submitted on our recruitment platforms will be considered.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Job Offer(strictly no recruitment agencies)Rejoignez MSF OCG en tant que Stagiaire pour l'unité digitale !Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Ce stage s'inscrit dans le cadre d'un programme de formation académique, professionnelle ou d'insertion socioprofessionnelle, et doit répondre aux conditions fixées par le Conseil de surveillance du marché de l'emploi (CSME). La durée du stage, fixée par la convention tripartite, est de 6 à 12 mois à 100 %. Inclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de références. Contexte & MissionMédecins Sans Frontières est une organisation médicale humanitaire créée en 1971 par des médecins et des journalistes. La section suisse a été fondée en 1981 à Genève. MSF apporte une assistance médicale à des populations dont la vie est menacée en cas de conflits armés, d'épidémies, de catastrophes naturelles ou encore d'exclusion des soins. MSF est financée à plus de 95% par la générosité de ses donateurs privés.L'unité digitale est une des 8 cellules métier du Département de la Communication et de la Recherche de Fonds. Composée de 10 personnes à Genève et à Zurich. Elle est en charge de la communication et de la recherche de fonds en ligne sur l'ensemble de la Suisse.Le-la Stagiaire de l'unité digitale travaillera en étroite collaboration avec tous les membres de l'unité, mais plus particulièrement avec le chargé des médias sociaux. Principales responsabilitésGestion des médias sociaux : publications, monitoring, community management et publicité sur Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn et TikTok.Création de contenus pour différents canaux digitaux (y compris face came).Soutien de l'unité digitale dans la mise en œuvre de campagnes digitales de communication ou de collecte de fonds.Observation des dernières tendances.Publication sur le site web. Profil recherchéExigencesExcellentes compétences rédactionnelles en français.Bonnes connaissances orales et écrites de l'anglais, allemand un atout.Grande aisance et profond intérêt pour les médias sociaux : Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn TikTok.Connaissances en traitement d'images et montage vidéo (ex : Canva, CapCut).Compétences personnellesIntérêt marqué pour l'humanitaire.Excellent relationnel, flexibilité et esprit d'équipe.Proactivité, autonomie, esprit d'initiative, rigueur et sens de l'organisation.Résistance au stress, capacité à travailler sur plusieurs projets en même temps. Conditions de travailConvention de stage tripartite obligatoireLieu de travail : GenèveEntrée en fonction : 3 mars 2025Durée : 6-12 moisSalaire mensuel brut : CHF 2000.- Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 5 janvier 2025. Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle (https://www.msf.ch/travailler-avec-nous/declaration-confidentialite-candidates-msf-suisse ).Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.
Rejoignez MSF OCG en tant que Support au Gestionnaire admin RH Terrain!Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Inclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de références.Contexte & MissionMédecins Sans Frontières est une organisation médicale et humanitaire internationale indépendante qui fournit des soins aux personnes dans le besoin, aux personnes touchées par des catastrophes naturelles ou causées par l'homme et aux victimes de conflits armés, sans discrimination et sans tenir compte de la race, de la religion, des croyances ou de l'appartenance politique (Charte de MSF).Le support au Gestionnaire admin RH Terrain assure le soutien à l'équipe ADM Terrain pour l'ensemble des tâches liées à la gestion administrative courante du personnel expatrié, notamment dans les phases d'engagement ou de sortie, pendant laquelle le personnel international est sous contrat.Il collabore avec le Référent HR mouvements terrain quant à la coordination et l'anticipation des départs.Principales responsabilitésScalingMettre à jour / élaborer le contenu de la partie dédiée à l'administration et la gestion RH du personnel relevant de son expertiseAssurer la coordination des divers services concernés sur les politiques et outils et formations disponibles (Unité Outils et Politiques RH terrain, Responsables RH opérationnels, Learning & Development, recrutement...) afin que soient mis à jour les documents et qu'ils s'insèrent dans la structure proposée d'un HR guideline unique regroupant l'entièreté de la documentation nécessaire aux utilisateurs RH terrains et managers.Assurer que chaque fiche est disponible en anglais et en français.Dossier administratif du personnel internationalMettre en œuvre de la solution digitale adéquate validée au sein de l'organisation.Coordonner l'architecture et la mise à jour des contenus des autres services du département RH dans les sections liées à leur domaine (recrutement, Learning & Development...)S'assure que les documents sont disponibles en français et en anglais dans l'outil.Se coordonner avec les services spécifiques concernés pour que la solution réponde aux exigences d'agilité de mise à jour et de facilité de navigation pour les utilisateurs.Contrat + doc admin pour le depart/durant la mission/retour de missionEn lien avec les politiques et de l'expertise requise (administration RH et gestion du personnel), la personne en charge du projet supporte la Référente politique et administration RH terrain de l'unité et le service Learning & Development pour l'élaboration de contenus de formation et le développement d'un module de formation à destination des utilisateurs RH missions (projet en cours : Formation disciplinaire, à destination des utilisateurs RH et des managers missions)Droit & législation suisse + regles irp2Se tient au courant de la législation du travail.Assure le suivi administratif des exceptionsVeille au suivi des règles IRP II et de protection IRP IGarantit le respect du Droit des Obligations Suisse, de la législation sociale et communique sur les questions administrativesProfil recherchéEducationNiveau Maturité, CFC employé de commerce/administration (comptabilité, assistante de direction).ExpérienceExpérience dans l'administration RH nécessaire un plusConnaissances de l'environnement international humanitaire ou autres ONGCompétences TechniquesConnaissance MSFAdministration des ressources humaines (assurances, administration du personnel) un plusDroit du travail (gestion de la paie) un plusMaitrise des outils informatiques courants.LanguesFrançais et Anglais courantAutre langue un atoutQualités personnellesIntérêt pour l'environnement humanitaire, polyvalence, rigueur, réactivité, initiative, esprit d'équipe, sens du contact, diplomatie, autonomieConditions de travailPoste à temps plein 100% (40h/semaine)Contrat à durée déterminée de 10 moisLieu de travail : GenèveDate de début idéale : 03.03.2025Salaire mensuel brut (à 100%) : de CHF 6'671.- à CHF 8'022.- (salaire en fonction de l'expérience équivalente et de la grille salariale interne).Vacances payées : 25 jours par an, pro rata temporis, plus les jours fériés suisses tombant pendant la durée du contrat.Caisse de pension : contribution à la caisse de pension (2e pilier-LPP) couverte à raison de 3/4 par MSF et 1/4 par l'employé.Aide à la relocalisation en cas de déménagement d'un autre pays vers la Suisse.Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 22 décembre 2024.Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle (https://www.msf.ch/travailler-avec-nous/declaration-confidentialite-candidates-msf-suisse).Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.