MSF ou Médecins Sans Frontières est une organisation humanitaire internationale qui apporte une aide médicale d'urgence à des populations confrontées à des crises menaçant leur survie, et ce, depuis bientôt cinquante ans. D'ailleurs Médecins Sans Frontières a reçu le prix Nobel de la Paix en 1999. Zones de conflits armés, épidémies, pandémies, catastrophes naturelles ou accès limité aux soins de santé, voici nos terrains d'intervention. Toutes ces situations nécessitent des ressources médicales et logistiques adaptées dont les autorités sanitaires et les ministères de la Santé ne disposent pas, ou pas en nombre suffisant, c'est pourquoi une assistance médicale internationale est essentielle aux populations.
Si vous avez entendu parler des actions humanitaires MSF, c'est parce que MSF prend la parole publiquement pour tenter de faire sortir une crise de l'oubli, alerter l'opinion sur des exactions commises loin des caméras, critiquer les insuffisances du système de l'aide, ou lorsque l'assistance est détournée de son objectif premier pour servir des intérêts politiques.
Réunies autour d'une même charte, les équipes de MSF sont composées de personnel médical, logistique et administratif venant de tous les continents. Volontaires internationaux ou employés localement, ces équipes apportent leurs secours dans le respect des principes de l'action humanitaire et de l'éthique médicale.
Chez MSF, nous nous engageons à avoir une culture inclusive qui encourage et soutient les diverses voix de nos membres du personnel. Nous nous efforçons de créer des lieux de travail où des équipes de personnes ayant des origines, des caractéristiques, des perspectives, des idées et des expériences différentes travaillent ensemble pour la mission sociale de MSF afin de créer de meilleurs résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.
Nous accueillons les candidatures de personnes de tous les sexes, âges, orientations sexuelles, nationalités, races, origines, religions, croyances, capacités et toutes autres caractéristiques de diversité.
MSF ne tolère pas l'exploitation et les abus sexuels, ni aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés seront donc soumis à une vérification des références.
Depuis sa création par quelques bénévoles en 1981, MSF Suisse et le centre opérationnel de Genève a bien grandi ! Aujourd'hui, plus de quatre cents salariés, aidés de bénévoles soutiennent les 73 projets sur le terrain.
Si vous souhaitez rejoindre nos équipes terrain consultez les profils recherchés sur notre site :
https://www.msf.ch/travailler-avec-nous
German belowJob Offer(strictly no recruitment agencies)Join MSF OCG as a Program Officer – German-speaking Switzerland!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).Médecins Sans Frontières (MSF) is an international humanitarian non-profit organization that provides medical assistance to populations facing life-threatening crises, primarily in cases of armed conflict, epidemics and pandemics, natural disasters, or lack of access to healthcare. Founded in 1971 in Paris by a group of journalists and doctors, MSF is now a global movement with over 69,000 people, including field staff and headquarters personnel.Guided by medical ethics and the principles of impartiality, independence, and neutrality, MSF is 97% funded by private donations. MSF Switzerland was established in 1981 and has its headquarters in Geneva and a branch in Zürich.The Regular Donor Acquisition unit is one of the specialized units within the Communication and Fundraising Department, and its mission is to recruit long-term regular donors through face-to-face interactions. The Program Officer – German-speaking Switzerland is a member of the Regular Donor Acquisition unit and reports directly to the Head of the unit.Tasks & ResponsibilitiesAs part of the regular donor recruitment strategy, the Program Officer – German-speaking Switzerland will be responsible for:Developing and implementing the location strategy for Face-to-Face (F2F) and Door-to-Door (D2D) acquisition campaigns in German-speaking SwitzerlandSupporting recruitment, Human Resources management, and logistics for acquisition campaigns in the regionManaging or participating in new projects or ad hoc campaigns aimed at recruiting regular donors in German-speaking SwitzerlandScope of responsibilities:Management of the location strategy for F2F and D2D acquisition campaigns in German-speaking SwitzerlandDevelopment of the annual location strategy for F2F & D2D acquisition campaigns in German-speakingSwitzerland, both independently and in collaboration with external agencies.Annual planning of acquisition activities in German-speaking Switzerland, ensuring good coordination and complementarity between campaigns.Optimization of campaign planning and the proposal of strategic recommendations.Development and implementation of the strategy and action plan for acquiring and retaining location partners.Management and follow-up of existing partnerships.Active prospecting of new location partners, including on-site partner visits.Informing local authorities when needed about current or upcoming acquisition campaigns.Management and monitoring of the budget allocated to locations in German-speaking Switzerland.Administrative preparation and follow-up of location authorization requests. - Organization of "traveling" or "mobile" acquisition campaigns.Administrative and logistical management of F2F &D2D in German-speaking SwitzerlandParticipation in the development of the recruitment strategy.Preparatory and administrative management of the recruitment process, including the organization of job interviews.Participation in job interviews and formulation of relevant recommendations.Ensuring compliance and quality of deliverables from F2F and D2D campaigns by conducting regular quality checks and completing any missing information when needed.Support in the digitalization of supporter sign-up forms for MSF.Participation in the creation or update of communication materials and training tools.Carrying out any administrative tasks necessary for the smooth running of acquisition campaigns.Management or participation in ad hoc acquisition projects and/or campaignsAccording to the needs of the Regular Donor Acquisition unit:Management of specific projects in strategic areas such as Recruitment, Quality, Innovation, Audience targeting, etc.Management or active participation in ad hoc acquisition campaigns.OtherActive participation in the development of the F2F/D2D strategy and annual budget planningParticipation in team, departmental, and cross-functional working group meetingsActive involvement in inter-section working groups (e.g., F2F Community of Practice or others)Contribution to joint reflection on the development of fundraising toolsParticipation in briefing sessions and staying informed about various MSF projects and overall organizational updatesYour profileEducationCFC level or equivalentHigher education in marketing, fundraising, business, or business strategy is an asset.ExperienceAt least 1 year of experience in customer serviceAt least 1 year of experience in fundraising Experience in face-to-face (F2F) and/or door-to-door (D2D) fundraising is a plusKnowledge of MSF and/or the humanitarian sector.LanguagesGerman/Swiss German: Excellent level (spoken and written)English: Good level (spoken and written)French and/or Italian: an assetSkills/ Technical competenciesIn-depth knowledge of German-speaking SwitzerlandGood understanding of face-to-face (F2F) fundraising principlesStrong recruitment skillsSolid negotiation skillsStrong proficiency in Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint)Personal Abilities/QualitiesStrong organizational skills and attention to detailAutonomous, versatile, and proactiveTeam player with a collaborative mindsetStrong interpersonal and listening skillsAbility to manage multiple tasks simultaneouslyAdaptability and stress resilienceFlexible, committed, motivated, and positive attitudeTerms of employmentPart-time position 80% (32h/week)Open-ended contractWorking place: Zurich, SwitzerlandIdeal start date: As soon as possibleGross annual salary (for 80%): from CHF 69'897.- to CHF 80'486.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid)Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is May 4th, 2025.APPLYWe reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.All applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies._____________________ Offre d'emploi(agences de placement s'abstenir) Schliessen Sie sich MSF OCG als Program Officer – Deutschschweiz an!Wir suchen engagierte Kandidaten, die bereit sind, einen Beitrag zu unserer humanitären Mission zu leisten.Unten finden Sie die Stellenbeschreibung sowie die Anforderungen, die wir an die Bewerber stellen.Inklusion und Vielfalt bei MSFEntsprechen Ihre Qualifikationen und Erfahrungen nicht genau allen Anforderungen der Stelle?Bei MSF OCG setzen wir uns für eine inklusive Kultur ein, die die vielfältigen Stimmen unserer Mitarbeitenden unterstützt und verstärkt. Wir streben danach, Arbeitsplätze zu schaffen, an denen Teams von Menschen mit unterschiedlichen Hintergründen, Eigenschaften, Perspektiven, Ideen und Erfahrungen zusammenarbeiten, um die soziale Mission von MSF voranzubringen und bessere Ergebnisse für unsere Patienten und die Gemeinschaften, mit denen wir arbeiten, zu erzielen.Wir verstehen, dass manche Menschen zögern könnten, sich zu bewerben, wenn sie nicht alle aufgeführten Anforderungen erfüllen. Untersuchungen zeigen, dass dies insbesondere auf Frauen zutrifft. Wenn Sie glauben, dass Ihr Profil gut zu dieser Position passt, laden wir Sie ein, sich zu bewerben, auch wenn Sie nicht alle genannten Qualifikationen erfüllen.Wir ermutigen Bewerbungen von Personen jeden Geschlechts, Alters, sexueller Orientierung, ethnischer Herkunft, Hintergrunds, Religion, Glaubens, mit unterschiedlichen Fähigkeiten und allen anderen Diversitätsmerkmalen.MSF toleriert keine sexuelle Ausbeutung und keinen Missbrauch, keine Diskriminierung oder Belästigung, einschließlich sexueller Belästigung. Alle ausgewählten Kandidaten werden einer Referenzüberprüfung unterzogenKontext & MissionÄrzte ohne Grenzen / Médecins Sans Frontières (MSF) ist eine internationale humanitäre Nichtregierungsorganisation, die medizinische Hilfe für Menschen in lebensbedrohlichen Krisensituationen leistet. Dies insbesondere bei bewaffneten Konflikten, Epidemien und Pandemien, Naturkatastrophen oder fehlendem Zugang zu Gesundheitsversorgung. Die Organisation wurde 1971 in Paris von einer Gruppe von Journalist:innen und Ärzt:innen gegründet und ist heute eine globale Bewegung mit über 69 000 Mitarbeitenden, die sowohl in unseren Einsatzländern als auch in den Einsatzzentralen tätig sind. Sie handelt nach den Grundsätzen der medizinischen Ethik und den Prinzipien der Unparteilichkeit, Unabhängigkeit und Neutralität und wird zu 97 Prozent durch private Spenden finanziert.Ärzte ohne Grenzen Schweiz wurde 1981 gegründet und hat ihren Sitz in Genf und eine Niederlassung in Zürich.Die Regular Donor Acquisition Unit ist eine spezialisierte Einheit innerhalb der Abteilung Communication & Fundraising. Ihre Aufgabe besteht darin, durch persönliche Gespräche regelmässige Spender:innen mit langfristiger Bindung zu gewinnen. Der Program Officer – Deutschschweiz ist Teil der Regular Donor Acquisition Unit und berichtet direkt an deren Leiter:inVerantwortungsbereichIm Rahmen der Strategie zur Gewinnung regelmässiger Spender:innen hat der Program Officer – Deutschschweiz folgende Aufgaben:Erarbeitung der jährlichen Standortstrategie für F2F- und D2D-Akquirierungskampagnen in der Deutschschweiz – sowohl eigenständig als auch in Zusammenarbeit mit externen AgenturenJährliche Planung der Akquirierungsaktivitäten in der Deutschschweiz mit Fokus auf eine effektive Koordination und Nutzung von Synergien zwischen den KampagnenOptimierung der Kampagnenplanung und strategische EmpfehlungenEntwicklung und Umsetzung der Strategie und des Aktionsplans zur Gewinnung und Bindung von StandortpartnernPflege und Überwachung der bestehenden PartnerschaftenAkquirierung neuer Standortpartner, einschliesslich Besuchen vor OrtInformation der lokalen Behörden (falls erforderlich) über aktuelle oder bevorstehende AkquirierungskampagnenVerwaltung und Überwachung des Budgets für die Standorte in der DeutschschweizVor- und Nachbereitung von Anträgen für StandortgenehmigungenPlanung von ReisekampagnenAdministrative und logistische Betreuung von F2F- und D2D-Akquirierungskampagnen in der DeutschschweizMitwirkung an der Entwicklung der RekrutierungsstrategieVorbereitung und administrative Betreuung des Rekrutierungsprozesses sowie Planung von VorstellungsgesprächenTeilnahme an Vorstellungsgesprächen und Abgabe entsprechender EmpfehlungenÜberwachung von Konformität und Qualität der gelieferten Leistungen im Rahmen von F2F- und D2D-Kampagnen durch regelmässige Qualitätskontrollen und ggf. Vervollständigung fehlender InformationenUnterstützung bei der digitalen Erfassung der unterzeichneten Spendenformulare zugunsten von Ärzte ohne GrenzenMitwirkung bei der Erstellung oder Aktualisierung von Kommunikations- oder SchulungsmaterialÜbernahme sämtlicher administrativer Aufgaben, die für den reibungslosen Ablauf der Akquirierungskampagnen erforderlich sindLeitung von oder Teilnahme an gezielten Akquirierungsprojekten und/oder -kampagnenJe nach Bedarf der Regular Donor Acquisition Unit:Leitung spezifischer Projekte in strategischen Bereichen wie Rekrutierung, Qualitätssicherung, Innovation, Zielgruppenmanagement usw.Leitung oder aktive Mitwirkung an gezielten AkquirierungskampagnenSonstigesAktive Mitwirkung an der Entwicklung der F2F-/D2D-Strategie und der jährlichen BudgetplanungTeilnahme an Abteilungs- und Teamsitzungen sowie bereichsübergreifenden ArbeitsgruppenAktive Teilnahme an sektionsübergreifenden Arbeitsgruppen (z. B. F2F CoP oder andere)Teilnahme an Diskussionen über die Entwicklung von Fundraising-ToolsTeilnahme an Informationsveranstaltungen und sich auf dem Laufenden halten über aktuelle Projekte und Entwicklungen innerhalb von Ärzte ohne GrenzenProfilAusbildungEidgenössisches Fähigkeitszeugnis EFZ oder gleichwertigWeiterführende Ausbildung in den Bereichen Marketing, Fundraising, Betriebswirtschaft oder Unternehmensstrategie von VorteilErfahrungMindestens 1 Jahr Erfahrung in der KundenbetreuungMindestens 1 Jahr Erfahrung im FundraisingErfahrung im F2F- und/oder D2D-Fundraising von VorteilKenntnisse über Ärzte ohne Grenzen und/oder den humanitären SektorSprachenDeutsch oder Schweizerdeutsch: hervorragende Kenntnisse (mündlich und schriftlich)Englisch: solide Kenntnisse (mündlich und schriftlich)Französisch und/oder Italienisch: von VorteilFachkompetenzenVertieftes Verständnis der Deutschschweizer GegebenheitenUmfassende Kenntnisse der Prinzipien des F2F-FundraisingsFundierte Erfahrung in der RekrutierungAusgeprägtes VerhandlungsgeschickAusgezeichnete Kenntnisse der Microsoft Office SuitePersönliche Fähigkeiten und StärkenAusgeprägte organisatorische Fähigkeiten und hohe DetailgenauigkeitSelbstständige und lösungsorientierte ArbeitsweiseTeamfähigkeit und Bereitschaft zur ZusammenarbeitHohe Sozialkompetenz mit ausgeprägter Fähigkeit zuzuhörenMultitasking-FähigkeitenFlexibilität und StressresistenzAnpassungsfähigkeit, Einsatzbereitschaft, hohe Motivation und positive GrundhaltungArbeitsbedingungenUnbefristeter Vertrag, 80% (32 Stunden/Woche)Arbeitsplatz: ZürichIdeales Startdatum: So bald wie möglichBruttojahresgehalt (80%): zwischen CHF 69'897.- bis CHF 80'486.- (Gehalt entsprechend der Erfahrung und dem internen Gehaltsschema)BewerbungEs werden nur Bewerbungen berücksichtigt, die über unsere Bewerbungsplattform eingereicht werden. Die Bewerbungen müssen folgendes enthaltenLebenslauf (maximal 2 Seiten)Motivationsschreiben (maximal 1 Seite)Die Dokumente müssen auf Deustch oder Englisch eingereicht werden.Die Bewerbungsfrist endet am 4. Mai 2025.BEWERBENWir behalten uns das Recht vor, diese Stelle früher zu schliessen, falls wir eine ausreichende Anzahl qualitativ hochwertiger Bewerbungen erhalten.Alle Bewerbungen werden vertraulich behandelt.Nur zum Vorstellungsgespräch eingeladenen Kandidat:innen werden kontaktiert.Bitte beachten Sie, dass wir keine Dienstleistungen von Rekrutierungs- oder Vermittlungsagenturen in Anspruch nehmen möchten.
Rejoignez MSF OCG en tant que Sexual and Reproductive Health Implementer!Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Ce poste est basé sur le terrain avec des visites au siège à DakarInclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de référencesContexte & Mission Médecins Sans Frontières est une organisation médicale et humanitaire internationale indépendante qui fournit des soins aux personnes dans le besoin, aux personnes touchées par des catastrophes naturelles ou causées par l'homme et aux victimes de conflits armés, sans discrimination et sans tenir compte de la race, de la religion, des croyances ou de l'appartenance politique (Charte de MSF).La cellule 3 OCG basée à Dakar apporte un support aux missions du Burkina Faso, du Niger, du Cameroun, du Nigeria et de Madagascar. Le contexte sécuritaire demeure préoccupant dans la plupart des missions et projets notamment au Burkina (Kongoussi et Kaya), au Niger (Torodi) et au Cameroun (Mora) avec un enlisement des violences en lien avec les conflits armés et les exactions que subissent les populations civiles depuis plusieurs années. Cette situation affecte un système de santé déjà fragile, limite davantage l'accès aux soins et entraine des déplacements de populations (Ex: >2M au Burkina). Ce contexte sécuritaire est loin de s'améliorer et la situation humanitaire reste dégradée et aggravée souvent par des épidémies récurrentes et des catastrophes naturelles en lien avec les conséquences des changements climatiques (inondations...). L'accès à des soins d'avortement sécurisé et la prise en charge des cas de violences sexuelles demeurent un grand défi dans nos contextes. Le récent changement de financement de l'aide humanitaire par le gouvernement américain va impacter lourdement l'accès à la contraception en particulier et une attention sur cette activité déjà intégrée dans notre portfolio devra être faite.Le premier objectif de de la position du Health Activity Manager spécialisé en santé sexuelle et reproductive est d'aider les pays du portfolio de la cellule 3 dans la conception, la persuasion et la mise en œuvre des activités SAC et VS (incluant les MGF-Mutilations génitales féminines) en accord avec la politique de MSF. Le second objectif pour le Health Activity manager spécialisé en santé sexuelle et reproductive est de contribuer à garantir les meilleures pratiques médicales en matière de santé sexuelle et reproductive par l'équipe de sage-femmes dans les pays du portefeuille de la cellule 3 OCG en fournissant une assistance technique à celle-ci sous la forme d'un soutien pratique ad hoc, d'un soutien à distance, d'une formation en présentiel ou à distance et d'une évaluation des lacunes du poste de sage-femme si les pays de la mission du portefeuille le demandent.En outre, le Health Activity Manager spécialisé en santé sexuelle et reproductive peut également participer aux activités de formation ciblées sur la santé sexuelle et reproductive planifiées et organisées par l'unité L&D, y compris l'examen du matériel de formation.Principales responsabilités Support technique aux pays du portefeuille de la cellule 3 OCG :Mise en œuvre des activités de SAC dans les pays du portefeuille de la cellule 3 OCG :Fournir un support technique direct et une orientation aux équipes pays des missions dans la mise en œuvre des activités du SAC incluant la conception et l'introduction d'une approche innovante pour les SAC (ex : Soins d'avortement autogérés grâce à la télémedecine).Superviser le processus de mise en œuvre via des visites de terrain à court et moyen terme, analyse de données, visant à garantir la qualité des soins et la durabilité de l'approche SAC dans les pays de la mission.Développer, revoir et ajuster les SOPs SAC et les protocoles pour le support des pays de la cellule 3 OCG en collaboration avec le SRH Advisor.Identifier et former d'éventuels conseillers pour les activités SAC (ou points focaux locaux) au niveau des projets pour assurer la durabilité de l'approche.Violence Sexuelle (VS):Fournir un support technique adéquat pour les missions des pays de la cellule 3 OCG dans la mise en œuvre de SOPs VS et des protocoles et dispenser des formations au staff lorsque en cas de besoin.Créer, réviser et ajuster les SOPs VS et les protocoles pour le support des pays de la cellule 3 OCG en collaboration avec le SRH Advisor.En collaboration avec les équipes des missions, assurer que l'entièreté du package du support VS est disponible et délivré aux victimes en accord avec le protocole d'OCG dans le management des cas de VS.Transversale aux SAC et aux VS:En collaboration avec les équipes pays et les assistants techniques, contribuer à l'élaboration de stratégies de mise en œuvre des activités de SAC et de VS pour les pays de la mission, permettant la mise en œuvre, le suivi et l'évaluation optimaux du programme SAC et VS à court, moyen et long terme dans les pays du portefeuille de la cellule.Ensembles avec les équipes des missions pays, définir des objectifs SMART pour la mise en œuvre effective de la stratégie des activités SAC et VS dans les missions des pays de la cellule.À la demande de la mission, soutenir l'équipe pays dans ses efforts de mise en réseau avec les ONG locales engagées dans des activités de SAC et de VS, dans le but de les sensibiliser à de telles opportunités, en particulier dans le cadre de la stratégie de sortie de OCG - MSF.Ensembles avec l'équipe pays de la mission, explorer et créer des possibilités pour l'advocacy et la communication dans les activités de SAC et VS sous la forme de rédaction d'articles, de conférences, de réunions, de workshops etc.Avec l'équipe pays de la mission, prendre part aux études de capitalisation sur les stratégies de SAC et VS.Faciliter les possibilités de partage d'expériences entre les pays du portefeuille de la cellule 3 OCG sur les activités de SAC et la VS.En collaboration avec l'équipe de la mission dans le pays, contribuer à l'élaboration des procédures opérationnelles normalisées, à l'analyse des risques et des traitements liés aux activités de SAC et de VS dans les pays de mission de la cellule 3 OCG. Fournir des conseils et des consultations individuels à distance pour les cas complexes de SAC et de VS dans les pays du portefeuille de la cellule, à la demande de l'équipe de la mission, évaluer la durabilité et la reproductibilité des consultations de soutien à distance.Apporter un soutien aux équipes Data Op dans les missions des pays pour la collecte de données sur les activités SAC et VS.Contraception:Fournir un support technique direct dans la mise en oeuvre des activites relatives à la contraception ( sensibilisation, formation, vérifier l'offre de choix des méthodes contraceptives, assurer le bon suivi des protocoles)Fournir un soutien à distance pour assurer la continuité de l'offre de soin en matière de contraception.Anticiper les potentielles ruptures de stocks (si augmentation de demande)Developper les stratégies communautaires (notemment l'autosoin avec le Sayana press)Assurer la contraception d'urgence sur tous les projetsVérifier les messages délivrés dans la communauté en matière de contraception et contrer les potentielles mauvaises informationsSupport technique aux missions MWAMs :À la demande de l'équipe de la mission, combler le manque de MWAM dans les missions de la cellule 3 OCGFournir un soutien à distance, des formations à distance et/ou en présentiel dans des domaines spécifiques de la SSR (Contraception, SAC, soins post-avortement, VS, etc.) à l'équipe de sage-femmes, au personnel de santé publique et de santé mentale lors des visites sur le terrain.Renforcement des capacités / Activités d'apprentissage :Faciliter les ateliers EVA à Dakar et dans la région avec le soutien de l'unité L&D, dans le but d'autotomiser les missions en renforçant la capacité du personnel national à mener des ateliers EVA de manière régulière.Si le temps le permet, participer également aux formations en matière de santé sexuelle et reproductive organisées par l'unité L& D dans les pays de la mission de portefeuille ou ailleurs, à savoir SACI, ALSO et SV.DiversEn collaboration avec la cellule et SRH advisor, contribuer à la définition et à la mise en œuvre de la stratégie de soutien médical des missions, notamment en soulignant les priorités liées au SAC, à la VSBG et à la protection.Participer aux réunions des groupes de travail SRH/SV intersectionnels en tant que point focal de la cellule pour les activités de VS et SAC.Rédiger un rapport de visite terrain à la fin de chaque visite de soutien et le communiquer à temps à la mission et à l'équipe de la cellule.Participer régulièrement aux réunions de la cellule.Participer au briefing des MedCos et des PMR sur les activités de VS et SAC.Collaboration avec les autres MIO et référents en santé Sexuelle et reproductive à Dakar (autres sections)Profil recherchéEducationQualification reconnue de sage-femme indispensable (Registered Midwife)ExpérienceMinimum 2 ans d'expérience en tant que MWAM avec MSF dans différents contextesExpérience dans la mise en œuvre de programmes d'avortement médicalisé et de lutte contre les violences sexuelles dans des contextes humanitairesExpérience dans l'animation de formations en matière de santé sexuelle et reproductiveCompétences TechniquesExcel, Word and PowerPointLecture et écriture critiquesOutils Data et DHIS 2LanguesFrançais et anglais avancé obligatoires (parlé et écrit)Qualités personnellesExcellente aptitude à travailler avec succès dans un environnement multiculturel et à faire preuve d'engagement et de soutien en faveur de la diversité, d'un comportement et d'attitudes sensibles au genre, inclusifs et non discriminatoires.Engagement aux principes de MSFSensibilisation interculturelleEsprit d'analyseVision stratégiqueOrienté vers les résultats et la qualitéInnovation et prise d'intitiativeTravail en équipe et en coopérationConditions de travailPoste basé sur le terrain avec des visites au siège à Dakar.Les conditions de travail pratiques sur le terrain sont conformes au manuel des volontaires de l'OCG MSF.Durée de 24 mois, salaire mensuel brut : CHF 5'500.- pour un poste à 100% (proportionnel au taux d'occupation)Date de début idéale : Juin 2025Avantages sociaux : Assurance maladie et frais de séjour dans les pays d'intervention et au siège, payés selon le règlement interne.Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 4 mai 2025.Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle.Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.
ENGLISH BELOWSchliessen Sie sich MSF OCG als Face-to-Face (F2F) Programs Coordinator – Deutschschweiz!Wir suchen engagierte Kandidaten, die bereit sind, einen Beitrag zu unserer humanitären Mission zu leisten.Unten finden Sie die Stellenbeschreibung sowie die Anforderungen, die wir an die Bewerber stellen.Inklusion und Vielfalt bei MSFEntsprechen Ihre Qualifikationen und Erfahrungen nicht genau allen Anforderungen der Stelle?Bei MSF OCG setzen wir uns für eine inklusive Kultur ein, die die vielfältigen Stimmen unserer Mitarbeitenden unterstützt und verstärkt. Wir streben danach, Arbeitsplätze zu schaffen, an denen Teams von Menschen mit unterschiedlichen Hintergründen, Eigenschaften, Perspektiven, Ideen und Erfahrungen zusammenarbeiten, um die soziale Mission von MSF voranzubringen und bessere Ergebnisse für unsere Patienten und die Gemeinschaften, mit denen wir arbeiten, zu erzielen.Wir verstehen, dass manche Menschen zögern könnten, sich zu bewerben, wenn sie nicht alle aufgeführten Anforderungen erfüllen. Untersuchungen zeigen, dass dies insbesondere auf Frauen zutrifft. Wenn Sie glauben, dass Ihr Profil gut zu dieser Position passt, laden wir Sie ein, sich zu bewerben, auch wenn Sie nicht alle genannten Qualifikationen erfüllen.Wir ermutigen Bewerbungen von Personen jeden Geschlechts, Alters, sexueller Orientierung, ethnischer Herkunft, Hintergrunds, Religion, Glaubens, mit unterschiedlichen Fähigkeiten und allen anderen Diversitätsmerkmalen.MSF toleriert keine sexuelle Ausbeutung und keinen Missbrauch, keine Diskriminierung oder Belästigung, einschließlich sexueller Belästigung. Alle ausgewählten Kandidaten werden einer Referenzüberprüfung unterzogen.Kontext & MissionMédecins Sans Frontières / Ärzte ohne Grenzen ist eine internationale humanitäre Nichtregierungsorganisation, die medizinische Hilfe für Menschen in lebensbedrohlichen Krisensituationen leistet. Dies insbesondere bei bewaffneten Konflikten, Epidemien und Pandemien, Naturkatastrophen oder fehlendem Zugang zu Gesundheitsversorgung. Ärzte ohne Grenzen wurde 1971 in Paris von einer Gruppe von Journalist:innen und Ärzt:innen gegründet und ist heute eine globale Bewegung mit über 69 000 Mitarbeitenden, die sowohl in unseren Einsatzländern als auch in den Einsatzzentralen tätig sind.Ärzte ohne Grenzen handelt nach den Grundsätzen der medizinischen Ethik und den Prinzipien der Unparteilichkeit, Unabhängigkeit und Neutralität und wird zu 97 Prozent durch private Spenden finanziert. Ärzte ohne Grenzen Schweiz wurde 1981 gegründet. Die Organisation hat ihren Sitz in Genf und eine Niederlassung in Zürich.Die Regular Donor Acquistion Unit (Einheit zur Gewinnung regelmässiger Spender:innen) ist eine spezialisierte Einheit innerhalb der Abteilung für Communication & Fundraising. Ihre Aufgabe besteht darin, Spender:innen durch persönliche Interaktionen zu gewinnen, die uns regelmässig und langfristig unterstützen. Der F2F Dialogue Programs Coordinator ist Mitglied der Regular Donor Acquisition Unit und berichtet direkt an deren Leiter:in.VerantwortungsbereichKoordination der internen F2Fprogramme in der DeutschschweizVerwaltung der DirektdialogkampagnenAktive Teilnahme an der Entwicklung der F2Fstrategie und der jährlichen Budgetplanung in Zusammenarbeit mit der:dem Leiter:in der EinheitEntwicklung und Umsetzung des Aktionsplans für die jährlichen internen F2FkampagnenLeitung der F2Fkampagnen und TeamsSicherstellung einer reibungslosen Durchführung der F2F-Akquisekampagnen, einschliesslich Organisation, Logistik und Verwaltung der UnterstützerdatenÜberwachung des Erfolgs der Aktivitäten und BerichterstattungRekrutierungEntwicklung der Rekrutierungsstrategie in Zusammenarbeit mit der:dem Leiter:in der EinheitUmsetzung der Rekrutierungsstrategie im Rahmen des zugewiesenen FTE-BudgetsDurchführung von Rekrutierungsgesprächen in Zusammenarbeit mit dem Logistics & Administrative Assistant sowie dem Team der PersonalabteilungVerwaltung und Kontrolle des zugewiesenen FTE-Budgets für die F2Fkampagnen und BerichterstattungAktive Suche nach neuen TalentenTeamschulungEntwicklung und Umsetzung der Schulungs-, Motivations- und Innovationsstrategie für das gesamte F2Fpersonal vor OrtErarbeitung und Umsetzung des jährlichen SchulungsprogrammsEntwicklung, Optimierung und Umsetzung von Schulungs- und MotivationstoolsOrganisation und Leitung regelmässiger Schulungsveranstaltungen basierend auf ermittelten BedürfnissenÜberwachung und Nachverfolgung der laufenden Teamschulungen in Zusammenarbeit mit den F2F-TeamleitendenSicherstellung der Einhaltung der Qualitätsstandards von Ärzte ohne GrenzenTeamleitungLeitung der vor Ort tätigen F2FteamsHauptansprechpartner:in für die Teams bei unvorhergesehenen Ereignissen (Abwesenheit, Krankheit, Problemen, Zwischenfällen usw.) und Weitergabe von Informationen gemäss RichtlinienÜberwachung, Kontrolle und Management der Performance der TeammitgliederVorbildfunktion für alle Teammitglieder durch regelmässige Präsenz vor OrtVerwaltung der wöchentlichen Einsatzpläne der Teams in Zusammenarbeit mit den F2F-TeamleitendenKoordination der externen F2Fprogramme in der Deutschschweiz Entwicklung und Umsetzung der Schulungsstrategie für alle externen F2FcampagnenEntwicklung und Umsetzung des Schulungsprogramms für alle externen F2FteamsOrganisation und Leitung regelmässiger Schulungsveranstaltungen basierend auf ermittelten BedürfnissenSicherstellung der Qualität der Teamkommunikation und Einhaltung der Qualitätsstandards von Ärzte ohne GrenzenHauptansprechpartner:in für externe Agenturen in Bezug auf Teamschulungen und gegebenenfalls Beschwerdemanagement im Zusammenhang mit AkquisekampagnenSonstigesTeilnahme an gemeinsamen Diskussionen über die Entwicklung von Fundraising-ToolsAktiver Beitrag zur Entwicklung der Innovationsstrategie für die Gewinnung regelmässiger Spender:innenEntwicklung neuer Konzepte für F2Fkampagnen zwecks Gewinnung regelmässiger Spender:innen und Unterstützung bei deren UmsetzungKenntnisse hinsichtlich innovativer Fundraising-Techniken im F2F-Bereich auf dem neusten Stand haltenMitwirkung an der Erstellung oder Aktualisierung von KommunikationsmaterialTeilnahme an Abteilungs- und Teamsitzungen sowie bereichsübergreifenden ArbeitsgruppenAktive Teilnahme an sektionsübergreifenden Arbeitsgruppen (F2F CoP oder andere)ProfilAusbildungEidgenössisches Fähigkeitszeugnis EFZ oder gleichwertigWeiterführende Ausbildung in den Bereichen Marketing, Fundraising, Betriebswirtschaft oder Unternehmensstrategie von VorteilErfahrungNachgewiesene Erfahrung in der Führung und Anleitung von Teams zwecks ZielerreichungMindestens vier Jahre Erfahrung im Fundraising, einschliesslich F2Fkampagnen, bei einer NGO oder AgenturNachgewiesene Erfahrung im F2F-FundraisingErfahrung in der Entwicklung von Schulungsmaterialien und -werkzeugenKenntnisse über Ärzte ohne Grenzen / und/oder den humanitären SektorSprachenDeutsch oder Schweizerdeutsch: hervorragende Kenntnisse (mündlich und schriftlich)Englisch: hervorragende Kenntnisse (mündlich und schriftlich)Französisch oder Italienisch: von VorteilFähigkeiten und fachliches Know-howUmfassende Kenntnisse der Prinzipien des F2F-FundraisingsGutes Verständnis des F2F in der DeutschschweizErfahrung in den Bereichen Rekrutierung, Schulung und TeamleitungStarke Planungs- und OrganisationsfähigkeitenAusgezeichnete Priorisierungs- und ZeitmanagementfähigkeitenAnalytische Fähigkeiten und Sicherheit im Umgang mit ZahlenGute Kenntnisse der Microsoft Office SuitePersönliche Fähigkeiten und StärkenAusgeprägte soziale Kompetenzen, einschliesslich aktives Zuhören, Teamarbeit und ZusammenarbeitFlexible, motivierte und positive EinstellungAusgezeichnete KommunikationsfähigkeitenSelbstständiges Arbeiten, Flexibilität und EigeninitiativeHohe Anpassungsfähigkeit und Change-Management-FähigkeitenNachgewiesene Multitasking-FähigkeitenBelastbarkeit unter Zeitdruck und StressGrosses Interesse an humanitärer ArbeitArbeitsbedingungenUnbefristeter Vertrag, 100% (40 Stunden/Woche)Arbeitsplatz: ZürichIdeales Startdatum: So bald wie möglichBruttojahresgehalt (100%): zwischen CHF 87'372 bis CHF 100'608 (Gehalt entsprechend der Erfahrung und dem internen Gehaltsschema)BewerbungEs werden nur Bewerbungen berücksichtigt, die über unsere Bewerbungsplattform eingereicht werden. Die Bewerbungen müssen folgendes enthaltenLebenslauf (maximal 2 Seiten)Motivationsschreiben (maximal 1 Seite)Die Dokumente müssen auf Deustch oder Englisch eingereicht werden.Die Bewerbungsfrist endet am 27. April 2025.Wir behalten uns das Recht vor, diese Stelle früher zu schliessen, falls wir eine ausreichende Anzahl qualitativ hochwertiger Bewerbungen erhalten.BEWERBENAlle Bewerbungen werden vertraulich behandelt.Nur zum Vorstellungsgespräch eingeladenen Kandidat:innen werden kontaktiert.Bitte beachten Sie, dass wir keine Dienstleistungen von Rekrutierungs- oder Vermittlungsagenturen in Anspruch nehmen möchten. __________________________Join MSF OCG as a F2F Programs Coordinator - German-speaking Switzerland!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières (MSF) is an international humanitarian non-profit organization that provides medical assistance to populations facing life-threatening crises, primarily in cases of armed conflict, epidemics and pandemics, natural disasters, or lack of access to healthcare. Founded in 1971 in Paris by a group of journalists and doctors, MSF is now a global movement with over 69,000 people, including field staff and headquarters personnel.Guided by medical ethics and the principles of impartiality, independence, and neutrality, MSF is 97% funded by private donations.MSF Switzerland was established in 1981 and has its headquarters in Geneva and a branch in Zürich.The Regular Donor Acquisition unit is one of the specialized units within the Communication and Fundraising Department, and its mission is to recruit long-term regular donors through face-to-face interactions.The F2F Programs Coordinator is a member of the Regular Donor Acquisition unit and reports directly to the Head of the unit.Tasks & ResponsibilitiesCoordination of internal F2F programs in German-speaking SwitzerlandManagement of F2F campaigns· Actively participate in the development of the F2F strategy and the annual budget planning, in collaboration with the Head of the unit· Develop and implement the action plan for the annual internal F2F campaigns· Lead the F2F campaigns and teams · Ensure the smooth execution of F2F acquisition campaigns, including organization, logistics, and management of supporter data· Monitor and report on the performance of the activityRecruitment· Develop the recruitment strategy in collaboration with the Head of the unit· Implement the recruitment strategy in line with the allocated FTE budget· Manage recruitment interviews in collaboration with the Logistics & Administrative Assistant and the Human Resources team· Manage, track and report the allocated FTE budget for F2F campaigns· Actively search for new talentTeam Training· Develop and implement the training, motivation and innovation strategy for all the F2F field staff · Design and implement the annual training program · Develop, optimize and enforce training and motivation tools· Organize and lead regular training sessions based on identified needs· Supervise and track the ongoing training of teams, in collaboration with the F2F Team Leader(s)· Ensure the application of MSF's quality standardsTeam Management· Directly manage the F2F field teams· Be the primary point of contact for the teams in case of unexpected events (absence, illness, issues, incident...) and report information according to the guidelines· Monitor, track, and manage the performance of team members· By regularly being on the ground, set an example for all team members· Manage the weekly schedules of the teams, in collaboration with the F2F Team Leader(s)Coordination of external F2F programs in German-speaking Switzerland· Develop and implement the training strategy for all external F2F campaigns· Develop and implement the training program for all external F2F teams· Organize and lead regular training sessions based on identified needs· Ensure the team quality of communications and compliance with MSF's quality standards· Be the primary point of contact with external agencies regarding the team's training and follow-up on complaints arising from acquisition campaigns when necessaryAOB· Participate in the joint discussion on the development of fundraising tools· Actively contribute to the development of the innovation strategy in regular donor acquisition · Develop and support the implementation of new regular donor recruitment concepts for F2F campaigns· Keep up to date with innovative fundraising techniques in F2F· Contribute to the creation or update of communication materials· Participate in department meetings, team meetings, and transversal working groups· Actively participate in intersectional working groups (F2F CoP or others)Your profileEducation· CFC level or equivalent· Higher education in marketing, fundraising, business, or business strategy is an assetExperience· Proven experience in leading and guiding teams to successfully achieve objectives· Minimum of 4 years of experience in fundraising, including F2F campaigns, within an NGO or agency· Proven experience in F2F fundraising · Experience in developing training materials and tools· Knowledge of MSF and/or the humanitarian sectorLanguages· German or Swiss German: Excellent level (spoken and written)· English: Excellent level (spoken and written)· French or Italian: an assetSkills/ Technical competencies· In-depth knowledge of F2F fundraising principles · Strong understanding of F2F in German-speaking Switzerland · Experience in recruitment, training, and team management· Strong planning and organizational skills· Excellent prioritization and time management abilities · Analytical skills with comfort in working with numbers· Proficiency in Microsoft Office SuitePersonal Abilities/Qualities· Strong interpersonal skills, including active listening, teamwork and collaboration · Flexible, motivated, and positive attitude· Excellent communication skills · Ability to work autonomously, demonstrate versatility, and take initiative · Strong adaptability and change management capabilities · Proven ability to manage multiple tasks simultaneously· Resilience under pressure and stress· Deep interest in humanitarian workTerms of employment· Full-time position 100% (40h/week)· Open-ended contract· Working place: Zurich, Switzerland· Ideal start date: As soon as possible· Gross annual salary (for 100%): from CHF 87'372.- to CHF 100'608.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid)· Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.· Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.· Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:· CV (maximum 2 pages)· Cover letter (maximum 1 page)· Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is April 27th 2025.We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLYAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Rejoignez MSF OCG en tant que Stagiaire cellule 2 !Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Ce stage s'inscrit dans le cadre d'un programme de formation académique, professionnelle ou d'insertion socioprofessionnelle, et doit répondre aux conditions fixées par le Conseil de surveillance du marché de l'emploi (CSME). La durée du stage, fixée par la convention tripartite, est de 6 à 12 mois à 100 %.Inclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de référencesContexte & MissionMédecins Sans Frontières est une organisation médicale et humanitaire internationale indépendante qui fournit des soins aux personnes dans le besoin, aux personnes touchées par des catastrophes naturelles ou causées par l'homme et aux victimes de conflits armés, sans discrimination et sans tenir compte de la race, de la religion, des croyances ou de l'appartenance politique (Charte de MSF).Le département des opérations est constitué de desks (cellules), d'un directeur des opérations, de deux directeurs adjoints, d'assistants, ainsi que de responsables de projets et conseillers médicaux. Les cellules sont au nombre de six, dont 5 cellules régulières et un desk d'urgence. La coordination de chaque équipe est assurée par un·e responsable de programmes (RP) appuyé·e par un·e responsable de programmes adjoint(e) (ARP). Chaque cellule dispose d'une position de stagiaire.Les responsabilités du stagiaire de cellule sont réparties comme suit : 40% du temps dédié au soutien opérationnel, 40% du temps dédié au soutien RH et administratif et 20% dédié aux dossiers médico-opérationnels.Le Desk 2 coordonne les activités au Kenya, Tanzanie, Kirghizstan/Kazakhstan, Myanmar, Ukraine et Arménie. Une disponibilité de 12 mois est essentielle.Principales responsabilitésSous la supervision du responsable de cellule (RP), le-la stagiaire de cellule soutient la cellule opérationnelle comme suit :Opérations (40%)· Support au Responsable de Programmes (RP) et son adjoint (ARP) pour l'analyse de contexte· Rédaction et corrections de rapports/propositions d'interventions, en lien avec le RP/ARP· Recherches sur des thématiques spécifiques aux missions (rapports, évaluations etc.)· Résumés, compilations et mises en page pour des présentations internes et externes· Soutien et suivi spécifique selon les besoins de la cellule et du terrain, par exemple :o Commande de cartes et suivi des travaux en cours avec l'unité GIS de MSFo Suivi bailleurs de fonds institutionnels : soutien à la rédaction des demandes de subventions et rapports finaux/annuelso Centralisation des documents de gestion de projets.o Suivi des enregistrements légaux et renouvellementsRessources humaines et administration (40%)· Support à la Responsable Ressources Humaines Opérationnelle (RHOp) selon les besoins de la cellule et des missions :o Assure la mise à jour et mise à disposition des documents opérationnels, RH et documents de mission clefs pour le personnel international (Welcome File et One drive)o Organisation des briefings (documents stratégiques, contexte, RH) et débriefings des expatriés et assure leur accueil et orientationo Participation aux briefings du personnel internationalo Suivi des points RH hebdomadaires et préparation/participation à la réunion hebdomadaire avec les gestionnaires de poolTâches organisationnelles liées au fonctionnement du Desk (20%)· Point focal pour le Knowledge Management au sein de la Cellule, en charge du logiciel Kompas et de son alimentation (archivage et mise à jour des documents)· Gestion et archivage des documents (RH, Opé, Log, Fin) sur le serveur central· Traduction de documents en fonction des besoins et des demandes· Comptes rendus des diverses réunions hebdomadaires ou ponctuelles (MiniDesk, CoPro, etc.)· Organisation d'évènements pour la cellule (interdesk, TC, cell au vert, formations...)· Support aux autres cellules, selon besoin· Participe au suivi des visites terrain des différents acteurs et centralise les informations· Préparation et suivi des équipements destinés aux missions (gestion « casier départ »)Profil recherché· Être au bénéfice d'une convention de stage· Cursus intra-académique, ou selon mesure fédérale d'insertion professionnelle: de préférence Santé Publique, Relations Internationales, Gestion des Ressources Humaines ou management, cursus en droit ou équivalent· Intérêt avéré pour l'aide humanitaire· Maîtrise du français et de l'anglais (oral et écrit), autre langue un atout ; excellentes capacités rédactionnelles en français et en anglais· Esprit d'équipe, capacité à collaborer avec des équipes multiculturelles· Gestion des priorités, proactivité, rigueur, organisation· Bonnes connaissances de l'environnement Windows (Word, Excel, PowerPoint)Conditions de travail· Convention de stage tripartite obligatoire· Stage 6 à 12 mois à 100% (en fonction de la convention de stage)· Basé à Genève· Date d'entrée en fonction : Mi-Juillet 2025· Rémunération mensuelle brut : CHF 2'000.-Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 4 mai 2025.Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle.Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.
OFFRE DE STAGEJoin MSF OCG as a Learning & Development Unit Intern!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.This internship is part of an academic training program, a professional training program, or a socio-professional integration program, and must comply with the conditions set by the Employment Market Supervisory Council (CSME). The duration of the internship, as defined by the tripartite agreement, is 6 to 12 months at 100%Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).The L&D Unit Intern provides organizational, administrative and communication support to the unit. The Intern will learn and support the team in the organisation and the deployment of learning activities. In addition to the recurrent tasks, the Intern will lead specific dossiers or projectsTasks and responsibilitiesThe responsibilities of the Intern are split as follow: 60% of time dedicated to Organisational & administrative support, 30% of time dedicated to ad hoc support. Under the supervision of the Head of L&D and the L&D support coordinator the Intern supports the unit as follows: Organisational & administrative support (60%)The intern will learn office processes through supporting the current administration team in the following tasks. The person will have the opportunity to contribute to improvements in administrative ways of working in a dynamic, internationally dispersed unit comprising of around 40 people.Trainings and learning events support:Learn and support teams in the organisation and deployment of learning actions such as virtual classes support or face to face (catering, room booking, pedagogical material printing and laminating, communication with participants and facilitators)Provides support to the trainers for material ordering (specific, pedagogical or generic such as stationary)Ensures the updating of the international mobile staff learner in the HR Database (D635)HR/Administrative follow-up:Provide support in the organization of recruitment & Administrative HR follow-upProvides support to the team to edit and follow up of contracts (team and providers), forms (IT, recruitment forms, etc.) and partnership agreementsEnsures the updating of the L&D staff tracking table (HR Update)Organizes briefings and onboarding for new L&D membersFollows up on other specific HR procedures as neededSupport of the UnitSupports the unit in the organization of meetings (i.e. the different weekly meeting or specific pillar meeting) including the preparation of agendas, taking minutes, the archiving of meeting documentation and follow up.Supports the unit in the management of information for the online knowledge management platforms such as Kompas and Share Point and manages the key tools for the organization of the unitSupports the preparation of documents and Presentations for either internal or external use (Edit and update specific communication tools such as the L&D Offer, L&D activity report)Update and maintain tags and search bar to improve learners' access to the different training offerings.2. Ad hoc support (30%)Upon request validated by manager, needs and interest the intern will be delegated specific tasks or dossier that he or she will manage.3. University work (10%)Writing university assignmentsYour profileHave a tripartite internship agreementFluent English and French (written and spoken).Education:Administration degree, Humanitarian or Development Studies, social studies, Organisation's Management other relevant degree.Experience:No specific requirements in terms of work experience but having has some form of employment in the past is considered an advantage.Demonstrated commitment to humanitarian / development / charity work or volunteering" is an advantageProfessional competences:Capacity of analysis and synthesis.Data managementPlanning and organization.Good command of MS Office (especially Teams, Outlook, PowerPoint, and Excel) and collaborative Tools (Sharepoint, Zoom, Mural...)Knowledge of graphic editing toolsKnowledge of digital communication tools Personal qualities:Ability to manage multiple tasks and information simultaneouslyTeam player; ability to coordinate with numerous stakeholders.Ability to work autonomouslyPro-active and solution-orientedFlexible and capacity to adapt quicklyAttention to detail, rigorousTime managementTerms of employmentA tripartite internship agreement is mandatory6 to 12 months, according to internship agreementFull time (40h/week)Based in Geneva, SwitzerlandStart date: August 2025Gross monthly remuneration 2'000.- CHFHow to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is May 11th, 2025We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLY HEREAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Join MSF OCG as an Associate Philanthropy Advisor – Foundations and other organizations in Zurich! We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics. MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).MSF Switzerland was created in 1981, and it is headquartered in Geneva. The Philanthropy Unit is one of the eight units at the Communications and Fundraising Department. To ensure a good geographical coverage of the Swiss fundraising market, the Unit is divided into two offices: Geneva and Zurich. The Unit's mission is to strengthen MSF's relationship with its private major supporters, including wealthy individuals, foundations, companies, and other philanthropic organizations. It also manages grants and donations from Swiss cantons and communes. The Associate Philanthropy Advisor for foundations and corporates in German speaking Switzerland is a key member of the Philanthropy Unit, ensuring an efficient and effective one-to-many cultivation approach for foundations, corporates and Swiss cantons and communes in German speaking Switzerland and Liechtenstein. With the Team Coordinator, s/he's responsible for raising funds by implementing and further developing the one-to-many/one-to-few strategy for foundations, corporates, and Swiss cantons and communes offering donors an interesting variety of interaction opportunities that drive engagement and growth. The Associate Philanthropy Advisor, with the Team Coordinator, is furthermore responsible for developing and organizing tailored engagement opportunities for high-value donors in German-speaking Switzerland and Liechtenstein. Tasks & ResponsibilitiesDonor management and development Actively contribute to the development of the annual action plan for foundations and corporates in Switzerland and LiechtensteinIn coordination with the Team Coordinator and in collaboration with the Geneva counterpart, implement and improve the one-to-few strategy, ensuring the renewal and upgrading of contributions from current donorsRegularly analyse the donor pool to ensure that the donors receive the best possible relationship management according to their potential for givingPrepare and facilitate meaningful virtual or face to face meetings with foundation members and relevant corporate staff members, presenting MSF's case for support in alignment with the one-to-few strategyEnsure timely submission of donor reports and assist Writing Officers with the preparation, including proof reading and editing, of project reports for foundations and corporatesInteract with other MSF Switzerland and international fundraising teams to leverage existing stewardship materials and engagement opportunitiesEnsure that the nature / identity of donors is in line with MSF's Gifts Acceptance Policy and ensure the exact application of MSF's Corporate Fundraising StatementDonor engagement and eventsDeliver exceptional experiences to MSF donors, fostering deeper connections and increasing their engagementCreate and implement tailored engagement and experience opportunities for high-value donors that demonstrate the tangible impact of their contributionsPlan and coordinate compelling in-person and virtual events, offering donors a deeper understanding of how their support is driving changeOversee all logistical aspects of donor events, ensuring seamless execution across physical venues and virtual platformsProvide impactful post-event follow-up to reinforce donor relationships, drive long-term loyalty, and encourage continued supportCollaborate with MSF Switzerland's fundraising and events/engagement teams to leverage existing event formats and innovate new donor engagement opportunitiesExchange and collaborate with colleagues from other MSF sections in relation to donor event and engagement opportunitiesOthersAccurate maintenance of the donor's CRM "DREAM", ensuring coherence with the Swiss Data Protection ActProactively contribute to information and knowledge sharing within the Philanthropy UnitContribute to unit/department wide communities of practiceContribute to the MSF capacity building initiatives at international levelActive relationship management with key stakeholders within (operations, communications, finance, association, management, other MSF sections etc.) and outside the organizationYour profileEducationUniversity degree in Business Management, Marketing, Communications, Political Science, International Relations or other relevant areas ExperienceFirst professional experience in the non-profit sector or in the fields of marketing/sales/communication or client relationship managementLanguagesGerman & EnglishFrench and Italian an asset Skills/ Technical competenciesProven writing skills (drafting and editing)Strong client orientationExperience in using CRM is a plusStrong prioritization and time management skillsStrong Analytical skillsKnowledge of the humanitarian and development sector in Switzerland Personal Abilities/QualitiesExcellent interpersonal skillsService orientedDynamic, proactive and autonomousRigorous and good organizational skillsEmpathic team playerRespectful curiosityFeels comfortable in a fast-paced environment Terms of employmentFull-time position 100% (40h/week)Open-ended contractWorking place: Zurich, SwitzerlandIdeal start date: June 2nd, 2025Gross annual salary (for 100%): from CHF 80'856.- to CHF 97'224.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid)Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is April 21st, 2025.We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLYAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
OFFRE DE STAGEJoin MSF OCG as a Philanthropy Diversification Intern!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.This internship is part of an academic training program, a professional training program, or a socio-professional integration program, and must comply with the conditions set by the Employment Market Supervisory Council (CSME). The duration of the internship, as defined by the tripartite agreement, is 6 to 12 months at 100%Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).Médecins Sans Frontières is a medical humanitarian organization founded in 1971 by doctors and journalists. The Swiss section was founded in Geneva in 1981. MSF provides medical assistance to populations whose lives are threatened by armed conflict, epidemics, natural disasters or exclusion from healthcare. More than 97% of MSF's funding comes from the generosity of its private donors.The Philanthropy unit is one of the 6 business units of the Communication and Fundraising Department. With a staff of 21, it raised over CHF 90 million last year from individuals, foundations, companies and cantons/communes.The diversification Intern will work with the Head of Diversification and Impact of the Philanthropy unit, and will collaborate with the members of the Philanthropy unit, the members of the Communication and Fundraising department as well as those of the other MSF departments necessary to achieve his/her mission.Tasks and responsibilitiesMain Objective of philanthropy diversification:Philanthropy Diversification efforts ensure that MSF Switzerland receives an increasing amount of philanthropy funding from new and innovative funding sources. We advise and support the fundraising teams in harvesting these new opportunities and monitor progress. We contribute to MSF Switzerland spearheading philanthropy innovation for the benefit of the MSF movement.Blockchain Philanthropy:Support in:Steering, implementing, and developing Crypto and NFT projectsCoordinating the international project stakeholders from within MSF Switzerland and other MSF sectionsContributing to developing and sharing knowledge about blockchain philanthropy within MSF CH and the movement.Participates in the relevant internal and external foras.Collaborating with the Digital Unit and looking into joint initiatives and specific collaborations.Contributing to the organisational knowledge about the targeted demographics and ensuring restitution, analysis, and preservation of institutional memory.Keeping informed of market trends and sharing them with the team.Islamic Philanthropy:Support in:Steering, implementing, and developing the Islamic Philanthropy Project for MSF CHCoordinating stakeholders from the relevant units, departments and MSF branchesMonitoring involvement of other western aid actors in Islamic PhilanthropyEnsuring MSF CH is part of the overall MSF efforts on Islamic PhilanthropyOther:If and when relevant, support in:Developing proposals and pitches for other innovative partnerships, as well as for maximizing potential with existing partners, in collaboration with the philanthropy unit team.Management of other innovative diversification projects aimed at long-term income.Support ad hoc projects as needed in the Unit in accordance with the line manager and the department's management.Your profileHave a tripartite internship agreementEnglish: excellent writing and communication skillsKnowledge of French, German, Italian, or Arabic: a plusUniversity level educationSpecializing/option in either Web3, Blockchain technology, Decentralized systems, or new technologies, international relations, Middle Eastern studies, or Islamic studies is desiredFirst professional experience (NPO, humanitarian, finance, innovation) or in the world of finance, Web3 or new technologies is a plusProficiency in the usual IT tools (MS Office suite, 365)Use and mastery of the following social media: Instagram, LinkedIn, X (BlueSky a plus), Whatsapp, Telegram, Discord (Signal a plus)Excellent writing and synthetic skillsDesired technical skillsUnderstanding/Knowledge of Web3 ecosystems and/or blockchainExperience of cryptocurrencies and/or decentralized finance (DeFI)Understanding of the principles of Islamic charityKnowledge of Islamic finance and philanthropy tools and instrumentsPersonal qualitiesMotivation/humanitarian commitmentStrong listening skillsAbility to adapt to a multicultural working environmentVersatility, motivation and commitmentProactivity, autonomy, initiative, strong organizational skillsExcellent interpersonal skills, flexibility and team spiritThorough and detail-orientedStrong interest in humanitarian workProfessional curiosity and willingness to learnPositive approach to change managementTerms of employmentA tripartite internship agreement is mandatory6 to 12 months, according to internship agreementFull time (40h/week)Based in Geneva or Zurich, SwitzerlandStart date: June 2025Gross monthly remuneration 2'000.- CHFHow to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is May 4th, 2025We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLY HEREAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Job Offer(strictly no recruitment agencies)Join MSF OCG as a Liaison Manager!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).The MSF movement is built around 5 operational centers supported by 24 sections and offices worldwide. MSF Operational Center Geneva (MSF OCG) is one of these centers.The Liaison Manager plays a key role in ensuring that the Communications and Fundraising department operates efficiently and collaboratively. As a key advisor to the Director and Deputy Director, this role provides essential support in the management of departmental priorities, strategic follow-ups, and coordination efforts. It also serves as a central support function for all Heads of Unit, facilitating alignment, workflow efficiency, and cross-team collaboration.Through leading planning and follow-up processes, streamlining workflows, and introducing effective tools, this role ensures cross-team coordination and fosters aligned, goal-oriented execution. At the same time, by enhancing internal communication, strengthening team dynamics, and encouraging a culture of continuous learning, the Liaison Manager contributes to a more effective and adaptable working environmentultimately supporting MSF's ability to advocate for its causes and mobilize resources sustainably.Tasks & ResponsibilitiesStrategic and Annual Planning CoordinationLeads the development and management of strategic and annual planning processes, ensuring alignment with departmental and organizational priorities while facilitating cross-unit coordination.Develops and maintains tracking tools to monitor progress against plans. In particular, s/he builds, updates, and ensures the accuracy of the KPI/OKR dashboard reflecting the department's activities, collaborating with relevant functions (BI, Data Analytics, and other units).Ensures the integration of the department OKRs and key performance indicators (KPIs) for the OCG's annual plan and multi-year strategy tracking.Conducts follow-ups on departmental decisions, coordinating with teams to ensure timely implementation and proactively addressing execution gaps.2. Process Quality and ComplianceSupports teams in optimising business processes, ensuring efficiency and alignment with departmental objectives.Supervises the Business Process Officer in the development and implementation of process improvements, providing guidance and setting priorities.Oversees the creation and systematic updating of internal process documentation to maintain consistency and quality across the department.Ensures compliance with MSF's management, administrative, and communications and fundraising standards, promoting awareness and adherence across all units.Serves as the focal point for the relationship with Zewo, ensuring compliance with its standards, integrating recommendations, and tracking progress on audit-related actions.3. Workflow Optimization and Cross-Team CoordinationDevelops and refines internal workflow processes to enhance efficiency, consistency, and transversal collaboration across the department.Promotes structured ways of working, helping teams prioritize tasks, manage workloads, and improve operational clarity by identifying and implementing appropriate tools.Where relevant, introduces and supports agile methodologies, facilitating iterative planning, execution, and review cycles to improve adaptability and responsiveness.4. Knowledge Management and Capacity BuildingStrengthens knowledge-sharing practices to ensure that critical information, resources, and expertise are easily accessible within the department.Establishes common induction content and ensures that onboarding processes align with departmental principles, goals, plans, and access to key information.Acts as the department's referent for international capacity-building initiatives, liaising with team members to promote engagement and maximize learning opportunities.Fosters a culture of continuous learning and development by identifying and promoting relevant training and professional development opportunities within the department.5. Internal Communication and Fundraising CultureFacilitates internal communication by ensuring key updates, decisions, and insights are effectively shared across the department.Develops tools and initiatives that contribute to a healthy working environment and strengthen team engagement.Manages internal communication plans to keep staff informed and aligned with departmental priorities and activities.Promotes inclusiveness and equitable participation among all department staff, ensuring that those located outside Genevaparticularly in the Zurich officesare actively engaged, informed, and integrated into departmental initiatives and communication efforts.Promotes a strong fundraising culture by developing and implementing internal communication strategies that enhance awareness of the department's work and reinforce collective responsibility for fundraising across all functions of the organization.Your profileEducationBachelor's degree in business administration, Organisational Development, Project Management, Communications, or a related field. A master's degree is preferred.Certification in project management or agile methodologies (e.g., Certified ScrumMaster (CSM), PMP) is an asset.Experience5+ years of experience in project coordination, workflow optimization, or process improvement, ideally in a communications, fundraising, or nonprofit setting.Experience facilitating collaboration in cross-functional teams.Familiarity with agile methodologies, operational planning, and organizational effectiveness strategies.A good understanding of or previous experience in communications, marketing and/or fundraising is highly valued.LanguagesExcellent command of English is required.Fluency in either French or German is an advantage.Skills/ Technical competenciesUnderstanding of nonprofit or humanitarian sector operations, particularly in communications and fundraising. Familiarity with MSF's principles and working environment is an advantage.Knowledge of project management, process improvement, workflow optimization, and/or change management. Experience with agile methodologies is an asset.Proficiency in task and project management tools (e.g., Trello, Asana, Jira, Miro).Familiarity with team dynamization techniques, workshop facilitation, and participatory methodologies to foster collaboration and engagement.Awareness of fundraising and communication-related compliance standards, data protection regulations (e.g., GDPR), and audit recommendations such as Zewo. Familiarity with CRM systems, or fundraising platforms is a plus.Personal Abilities/QualitiesProactive and solution-oriented, with a mindset for continuous improvement.Structured and methodical in approach, with the ability to adapt to changing priorities.Analytical mindset with the ability to identify opportunities for improvement and drive solutions.Ability to design and implement workflow improvements and knowledge-sharing processes.Strong organizational and facilitation skills with attention to detail.Effective communicator with excellent interpersonal abilities.Strong ability to collaborate and build relationships across teams.Terms of employmentFull-time position 100% (40h/week)Open-ended contractWorking place: Geneva or Zurich, SwitzerlandIdeal start date: June 2025Gross annual salary (for 100%): from CHF 102'180.- to CHF 116'484.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid)Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is April 27th, 2025We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLYAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Job Offer(strictly no recruitment agencies)Join MSF OCG as an Associate philanthropy advisor!We are looking for passionate candidates ready to contribute to our humanitarian mission.Below, you will find the job details and the qualifications we are looking for.Inclusivity and Diversity at MSFDo your qualifications and experience not exactly match all requirements of the job?At MSF OCG, we are committed to an inclusive culture that supports and amplifies the diverse voices of our staff members. We strive to create workplaces where teams of people with diverse backgrounds, characteristics, perspectives, ideas and experiences work together to advance MSF's social mission and create better outcomes for our patients and the communities we work with.We understand that some people may hesitate to apply for employment if they don't meet all listed job requirements. Research shows that this is especially true for women. If you believe your profile is a good match for this position, we invite you to apply even if you don't fulfil every listed qualification.We encourage applications from individuals of all genders, ages, sexual orientations, ethnicities, background, religions, beliefs, ability status, and all other diversity characteristics.MSF does not tolerate sexual exploitation and abuse, any kind of discrimination or harassment, including sexual harassment. All selected candidates will undergo reference checks.Context & missionMédecins Sans Frontières is an independent, international medical and humanitarian organization that provides care to people in need, people affected by natural or man-made disasters, and victims of armed conflict, without discrimination and without regard to race, religion, creed or political affiliation (MSF Charter).MSF Switzerland was created in 1981 and it is headquartered in Geneva. The Philanthropy Unit is one of the seven units at the Communications and Fundraising Department. To ensure a good geographical coverage of the Swiss fundraising market, the Unit is divided into three offices: Geneva, Zurich and Lugano. The Unit's mission is to strengthen MSF's relationship with its private major supporters, including wealthy individuals, companies, foundations, and other philanthropic organizations. It also manages grants and donations from Swiss cantons and communes.In order to develop the activities of fundraising, Médecins Sans Frontières is looking for an associate philanthropy advisor for Swiss Romandie. His/her main missions would be:Stewardship and upgrading of smaller foundations and of corporates (1toFew approach)Qualification of prospects identified by the prospect researcher.Tasks & ResponsibilitiesWith the Team Coordinator, associate philanthropy advisor is responsible for raising funds by implementing and improving a newly developed one-to-few strategy for foundations and corporates, offering donors an interesting variety of interaction opportunities that drive engagement and growth. This is a position to allow for the team to further grow income for MSF's social mission from French and English-speaking organizations based in Romandie.The associate philanthropy advisor will also participate actively to the qualification of prospects identified by the prospect researcher. He/she will contact first the qualified prospects and will work closely with the philanthropy advisors to start building a relationship with them. He/she is in charge of a pool of more than 90 donors, representing CHF 650'000 approximately.Strategy and action planTogether with the Team coordinator: support, implement and develop the One-to-Few strategy and plan of action to maintain a good relationship with foundations, corporates and cantons/communes and upgrade their annual donations.In accordance with the Team coordinator: support the overall strategy for corporate fundraising in Switzerland, including the Due Diligence processes and Gift Acceptance Policy;Support the development and implementation of the prospection and the acquisition strategy for Romandie.In accordance with the unit's action plans and budget, plan and monitor the income of the allocated donor portfolio.Contribute to the strategic mapping and general annual plan of action of the Communications and Fundraising Department.One-to-Few approach:Cultivate and steward foundations, cantons/communes and corporates that require a 1tofew approach.Target to upgrading relationships with potential from 1tofew to 1to1.Liaise with the marketing team to coordinate the sending of mailing.Solicitate the support of these supporter based on their wish and their agenda.Coordinate with Associate Philanthropy Advisor in charge of 1tofew in German part of Switzerland.Draft communication pieces for 1ToFew donors and obtain validation as requiredProspection, acquisition and qualification:Under the guidance of the team coordinator, identify corporate needs and support the team in shaping tangible and efficient standard offers to foster acquisitionTogether with the other team members, identify potential major donors in the existing database and in the Swiss landscapeQualify prospects, mainly corporates and foundations, identified by the prospect researcher and establish their giving potential and interest in 1to1 relationsEstablish the first contact with the new potential partner to confirm their interest to MSF and organize introductory meetings to be conducted together with a Philanthropy AdvisorBuild-up new long terms relationships with corporates and corporates foundations that require a 1toFew approach and those with a high potential of upgrading.OthersAd hoc support to any administrative task related to the aboveWork proactively on transversal projects as needed in the Unit, upon request by her/his supervisor.Organize events and webinars for donorsYour profileEducationUniversity degree in Business Management, Marketing, Communications, Political Science, Law, International Relations or equivalentExperienceMinimum a first professional experience in similar functions or in the fields of marketing/sales/communication/journalism or high-level relational skills, like public relations or wealth managementHumanitarian experience: a plusLanguagesFull proficiency in French, Good knowledge of English (oral and written), German is an advantageSkills/ Technical competenciesExcellent knowledge of the Microsoft 365 environment (Word, Excel, Power Point)Knowledge of prospection tools adapted to the Swiss marketGood knowledge of the Swiss economic and social landscapeGood knowledge of fundraising databaseProven writing skills (drafting and editing)Personal Abilities/QualitiesExcellent interpersonal skillsDonor service oriented attitudeStrong analytical skillsHigh curiosityVery high team spiritDynamic, proactive and autonomousRigorous and good organizational skillsStrong ability to stay focused on prioritiesEmpathic, enthusiastic, optimisticTerms of employmentPart-time position de 50% à 70% (20h à 28h/week)Open-ended contractWorking place: Geneva, SwitzerlandIdeal start date: July 2025Gross annual salary (for 100%): from CHF 80'856.- to CHF 97'224.- (salary commensurate with equivalent experience and internal salary grid)Paid vacation: 25 days per year, prorate temporis, plus any Swiss public holidays falling within the contract period.Pension plan: pension contribution covered 3/4 by MSF, 1/4 by staff member.Relocation package if moving from a different country to Switzerland.How to applyCandidates are invited to submit their application exclusively through our recruitment platform, following these guidelines:CV (maximum 2 pages)Cover letter (maximum 1 page)Documents must be submitted in either English or French.The application deadline is 27th April, 2024.We reserve the right to close this vacancy earlier if we receive a sufficient number of quality applications.APPLYAll applications will be treated confidentially.Only shortlisted candidates will be contacted.Please note that we do not wish to use the services of recruitment or placement agencies.
Job Offer(strictly no recruitment agencies)Rejoignez MSF OCG en tant que Stagiaire en communication événementielle !Nous cherchons des personnes passionnées et prêtes à contribuer à notre mission humanitaire.Découvrez ci-dessous les détails du poste et les qualifications que nous recherchons.Ce stage s'inscrit dans le cadre d'un programme de formation académique, professionnelle ou d'insertion socioprofessionnelle, et doit répondre aux conditions fixées par le Conseil de surveillance du marché de l'emploi (CSME). La durée du stage, fixée par la convention tripartite, est de 6 à 12 mois à 100 %.Inclusivité et Diversité chez MSFVos qualifications et votre expérience ne correspondent pas exactement à toutes les exigences ?À MSF OCG, nous nous engageons à promouvoir une culture inclusive qui soutient et amplifie les voix diverses de nos collaborateurs. Nous nous efforçons de créer des environnements de travail où des équipes de personnes aux parcours, caractéristiques, perspectives, idées et expériences variés collaborent pour faire avancer la mission sociale de MSF et améliorer les résultats pour nos patients et les communautés avec lesquelles nous travaillons.Nous comprenons que certaines personnes peuvent hésiter à postuler si elles ne répondent pas à toutes les exigences du poste. Les recherches montrent que cela est particulièrement vrai pour les femmes. Si vous pensez que votre profil correspond bien à ce poste, nous vous invitons à postuler, même si vous ne remplissez pas toutes les qualifications listées.Nous encourageons les candidatures de personnes de tous genres, âges, orientations sexuelles, ethnies, origines, religions, croyances, situations de handicap et toutes autres caractéristiques de diversité.MSF ne tolère aucune exploitation ou abus sexuels, aucune forme de discrimination ou de harcèlement, y compris le harcèlement sexuel. Tous les candidats sélectionnés feront l'objet de vérifications de référencesContexte & MissionMédecins Sans Frontières est une organisation médicale et humanitaire internationale indépendante qui fournit des soins aux personnes dans le besoin, aux personnes touchées par des catastrophes naturelles ou causées par l'homme et aux victimes de conflits armés, sans discrimination et sans tenir compte de la race, de la religion, des croyances ou de l'appartenance politique (Charte de MSF).La cellule « Engagement Public » est composée de 3 collaborateur·rice·s et 2 stagiaire·s spécialisé·e·s dans les relations avec les médias et l'événementiel. L'équipe fait partie du département de la communication et de la recherche de fonds.Le stage offre un aperçu complet du travail événementiel chez MSF Suisse. Le·la stagiaire se familiarise avec le principe du "témoignage". Dans les zones de crise où MSF intervient, l'organisation se considère comme un témoin et nos équipes d'intervention témoignent toujours, ce qui est un élément important de notre travail. C'est dans ce contexte que le·la stagiaire organise des événements pour sensibiliser le public suisse.Principales responsabilitésLe·la stagiaire participe activement à la sélection, à la planification et à la réalisation d'événements à travers toute la Suisse. Cette personne est en contact avec différents partenaires culturels et artistiques, notamment pour l'exposition de photographies, de bandes dessinées, les festivals de films et les movie screenings, afin d'attirer l'attention sur des conflits et des crises et les activités de MSF.Description des responsabilités et des principales activités :Collaborer à la sélection, à la planification et à la réalisation d'événements MSF dans toute la Suisse.Aider à la création de matériel de communication pour les événements (ateliers, expositions, festivals, projections de films, marathons, workshops).Participation active à l'élaboration des partenariats culturels de MSF.Tâches administratives et coordination des interventions du personnel MSF (tant dans le secteur médical que dans les activités de soutien) sur les lieux des événements.Coordination administrative des visites guidées pour les visiteur·euse au siège de MSF Suisse.Profil recherchéEn cours d'études supérieures ou finissant un cycle d'études supérieures dans le domaine de l'événementiel, de la gestion culturelle, de la communication ou des sciences sociales.Être éligible pour une convention de stage avec un tiersUne première expérience professionnelle dans le domaine de l'événementiel est souhaitable.Très bonnes connaissances de l'allemand.Bonne connaissance du français et de l'anglais.Excellente capacité à travailler dans un environnement multiculturel et à démontrer un engagement et un soutien en faveur de la diversité, des comportements et des attitudes inclusives et non discriminatoires.Intérêt marqué pour les thématiques humanitaires.Personnalité proactive et dynamique, avec un goût prononcé pour le travail en équipe.Adaptabilité et capacité à gérer efficacement les changements de priorités et les délais serrés.Talent d'organisation, méthode de travail ciblée et efficace.Conditions de travailConvention de stage tripartite obligatoireStage 6 à 12 mois à 100% (en fonction de la convention de stage)Basé à Genève ou à ZurichDate d'entrée en fonction : Septembre 2025Rémunération mensuelle brut : CHF 2'000.-Comment postulerLes candidats sont invités à soumettre leur candidature via uniquement notre plateforme de recrutement en respectant les conditions suivantes.CV (maximum 2 pages)Lettre de motivation (maximum 1 page)Les documents doivent être rédigés en français ou en anglais.La date limite de dépôt des candidatures est fixée au 27 avril 2025Veuillez noter que nous nous réservons le droit de clore cette offre plus tôt si nous recevons un nombre suffisant de candidatures de qualité.POSTULEZ ICILes candidatures seront traitées de manière confidentielle.Seules les personnes présélectionnées seront contactées.Nous ne souhaitons pas utiliser les services d'agences de recrutement ou de placement.______________________________________________________________________________________________________________________________ Schliessen Sie sich MSF OCG als Ein:e Praktikant:in im Bereich Event-Kommunikation an!Wir suchen engagierte Kandidaten, die bereit sind, einen Beitrag zu unserer humanitären Mission zu leisten.Unten finden Sie die Stellenbeschreibung sowie die Anforderungen, die wir an die Bewerber stellen.Inklusion und Vielfalt bei MSFEntsprechen Ihre Qualifikationen und Erfahrungen nicht genau allen Anforderungen der Stelle?Bei MSF OCG setzen wir uns für eine inklusive Kultur ein, die die vielfältigen Stimmen unserer Mitarbeitenden unterstützt und verstärkt. Wir streben danach, Arbeitsplätze zu schaffen, an denen Teams von Menschen mit unterschiedlichen Hintergründen, Eigenschaften, Perspektiven, Ideen und Erfahrungen zusammenarbeiten, um die soziale Mission von MSF voranzubringen und bessere Ergebnisse für unsere Patienten und die Gemeinschaften, mit denen wir arbeiten, zu erzielen.Wir verstehen, dass manche Menschen zögern könnten, sich zu bewerben, wenn sie nicht alle aufgeführten Anforderungen erfüllen. Untersuchungen zeigen, dass dies insbesondere auf Frauen zutrifft. Wenn Sie glauben, dass Ihr Profil gut zu dieser Position passt, laden wir Sie ein, sich zu bewerben, auch wenn Sie nicht alle genannten Qualifikationen erfüllen.Wir ermutigen Bewerbungen von Personen jeden Geschlechts, Alters, sexueller Orientierung, ethnischer Herkunft, Hintergrunds, Religion, Glaubens, mit unterschiedlichen Fähigkeiten und allen anderen Diversitätsmerkmalen.MSF toleriert keine sexuelle Ausbeutung und keinen Missbrauch, keine Diskriminierung oder Belästigung, einschließlich sexueller Belästigung. Alle ausgewählten Kandidaten werden einer Referenzüberprüfung unterzogenKontext & MissionÄrzte ohne Grenzen/Médecins Sans Frontières (MSF) ist als eine der weltweit grössten medizinischen Nothilfeorganisationen überall dort im Einsatz, wo Menschenleben bedroht sind. Bewaffnete Konflikte, aber auch Epidemien, Pandemien und Naturkatastrophen oder die Ausgrenzung vom Gesundheitswesen gehören zu den Gründen für unsere Einsätze.Ärzte ohne Grenzen bietet lebensrettende medizinische Hilfe in über 70 Ländern – von Kriegsverwundeten in Gaza oder im Sudan, über psychologische Hilfe in der Ukraine bis zu Tuberkulose-Patient:innen in Südostasien. Als globale Bewegung mit 26 Ländersektionen setzt sich MSF an vorderster Front für Menschen ein, deren Zugang zu Gesundheitsversorgung eingeschränkt ist. In der Schweiz stärken rund 400 Mitarbeitende in Genf und Zürich unsere Einsätze.VerantwortungsbereichTauche ein in die Welt der Event-Kommunikation bei Ärzte ohne Grenzen! Du wirst aktiv in die Konzeption, Planung und Realisierung von Veranstaltungen in der ganzen Schweiz eingebunden.Deine Kreativität ist gefragt, wenn es darum geht, mit Kulturpartner:innen und Künstler:innen für Events wie die PhotoSCHWEIZ in Zürich oder das Paleo-Festival in Nyon zusammenzuarbeiten. Deine Stimme zählt – von der Mitgestaltung von Kommunikationsmaterialien bis hin zur Koordination vor Ort.ProfilBachelorabschluss oder gleichwertige Ausbildung in Event- und Kulturmanagement, Kommunikationswissenschaften oder einem verwandten Bereich.Erste praktische Erfahrung im Eventberiech sind ein Plus.Organisationstalent mit einer zielgerichteten und effizienten Arbeitsweise.Starkes Interesse an humanitären Themen und Motivation, einen Unterschied zu machen.Hervorragende Deutschkenntnisse sowie gute Französisch- und Englischkenntnisse.ArbeitsbedingungenVielseitige Tätigkeit in einem dynamischen und engagierten Team.Flache Hierarchien und Raum für eigene Ideen.Flexibilität durch die Möglichkeit von Homeoffice.Arbeitsort: Genf oder ZürichLohn: CHF 2'000 BruttoBewerbungEs werden nur Bewerbungen berücksichtigt, die über unsere Bewerbungsplattform eingereicht werden. Die Bewerbungen müssen folgendes enthaltenLebenslauf (maximal 2 Seiten)Motivationsschreiben (maximal 1 Seite)Die Dokumente müssen auf Deustch oder Englisch eingereicht werden.Die Bewerbungsfrist endet am 27. April 2025Wir behalten uns das Recht vor, diese Stelle früher zu schliessen, falls wir eine ausreichende Anzahl qualitativ hochwertiger Bewerbungen erhalten.BEWERBENAlle Bewerbungen werden vertraulich behandelt.Nur zum Vorstellungsgespräch eingeladenen Kandidat:innen werden kontaktiert.Bitte beachten Sie, dass wir keine Dienstleistungen von Rekrutierungs- oder Vermittlungsagenturen in Anspruch nehmen möchten.